MÉSZÁROS ISTVÁN
A radikális alternatíva
szükségessége
Tudományos interjú*
PO VIMA: - A megrendítõen
modern látványok a nagy forradalmaktól, a nácik
elleni háborútól, a szocializmus kelet-európai
összeomlásától a piac egyeduralomra-jutásáig
vezetnek. Mit gondol Ön a 20. századról, a "szélsõségek
századáról", ahogyan Eric Hobsbawn nevezi?
MÉSZÁROS PROFESSZOR:
- Nagyon örülök, hogy ezt a kérdést teszi
fel, mivel a felmerült jelenségek vonzatai rendkívül
jelentõsek. Elsõnek vegyük a forradalmakat.
Legtalálóbban a monumentális
földrengésekhez hasonlíthatók. Felszínre
tört hegyvonulataikat nem lehet megsemmisíteni és visszagyömöszölni
a föld gyomrába. Vegye például Kennedy elnök
agytrösztje kiemelkedõ tagjának, Walt Rostow-nak vágyak
vezérelte gondolkodását. Õ mohón törekedett
semmibe süllyeszteni az orosz forradalmat, azt hirdetve, hogy: "...
ha az elsõ világháború nem tör ki - vagy
egy évtizeddel késõbb tört volna ki -, akkor
szinte bizonyos, hogy Oroszország sikeresen hajtotta volna végre
az átmenetet a modernizációba, és sebezhetetlenné
vált volna a kommunizmus számára."
Az ilyenfajta érvelés
"tényellenes feltételek" alapján nem kaphatna jó
jegyet a filozófiai bevezetések legalacsonyabb fokán
sem, de a propagandista mohóság mélységesen
mély bölcsességként lelkendezik érte.
Ám igazság szerint a nagy forradalmak évszázadokon
át morajlanak vissza, míg mélyben rejlõ okaik
meg nem szûnnek. Az "utórezgések" csaknem oly hatalmasak
lehetnek, mint maga a földrengés. Mi több, jelentõségük
nem korlátozódik azon helyekre, ahol elõször
kitörtek. Így az 1789-es francia forradalom Észak-Amerikát
éppen úgy megrázta, mint egész Európát.
S még ma is, 210 év eltelte után is sokféleképpen
megtartja történelmi jelentõségét és
hatékonyságát, felvetett követelményei
okán, amelyek mindmáig megvalósulatlanok maradtak.
Mi történt a SZABADSÁG - TESTVÉRISÉG -
EGYENLÕSÉG körül? Vagy tökéletesen
kiiktatták a köztudatból, vagy formalisztikus csontvázzá
zsugorították. Valóban, a francia forradalom 200.
évfordulóján a világ politikai méltóságai
gyûltek össze Párizsban, és nem szégyellték
magukat, tisztelettel hallgatták Margaret Thatcher tirádáit
a francia forradalom ellen, felfogása legyõzhetetlenségét
támogatva.
A francia forradalom elsietett temetése
jól illusztrálja azok ostobaságát és
politikai torzultságát, akik ennek elkötelezettjei.
Hasonlóképpen ostoba és politikailag torz törekvés
1917 októberi forradalmának temetésére szolgáló
bármely próbálkozás, annak alapján,
ami tíz évvel ezelõtt történt szülõhelyén.
Szocialista igényekkel végrehajtott forradalom volt ez, amit
nem lehet kitörölni a történelembõl. Ennek
továbbmorajlása volt az 1919-es magyar Tanácsköztársaság,
valamint az elsõ világháborút követõ
német felkelések, a kínai forradalom 1927-tõl
1949-ig, az 1957-es kubai forradalom, a gyarmati felszabadítási
harcok Afrikában és Délkelet-Ázsiában,
valamint a vietnami nép harca, amely sikerrel szállt szembe
az agresszív háborúban rájuk támadó
Egyesült Államok hatalmával. Arról is megemlékezhetünk,
hogy napjainkban ünnepli Kína forradalma gyõzelmének
ötvenedik -évfordulóját, amely felszabadította
az országot a hosszan tartó idegenuralomtól. Bárminõk
is a zavarok és ellentmondások mindeme területeken,
a szocialista igények, amelyek 1917 októberét ihlették,
nem tûntek el a 20. század történetébõl.
Ha ebbõl a perspektívából
tekintünk e földmegrengetõ felfordulásokra, akkor
a 20. század képe sokkal pozitívabb, mint ahogyan
számosan - fõleg azok, akiket az olaszok "i pentiti"-nek
(bûnbánóknak) neveznek - ábrázolják.
Ugyanazok teszik ezt, akik a múltban azon buzgólkodtak, hogy
abszurd módon rózsaszín képet fessenek ugyanezekrõl
a történelmi eseményekrõl.
In summa: jól agyunkba kell
vésnünk, hogy az átmenet az egyik társadalmi
formációból a másikba - azaz, esetünkben
a tõke anyagcsere-folyamatának újratermelésérõl
- radikális alternatívájára (amely történelmi
szemhatárunkon belül gyakorlati terminusaiban alig több
mint nyolc évtizeddel ezelõtt jelent meg)végtelenül
bonyolult és zaklatott társadal-mi folyamat, nemcsak elõretörésekben
mozog, de jelentõs visszaesésektõl is szenved. De
semmiféle visszaesés, bármilyen nagy és tragikus
sem, irthatja ki azon emberi igényeket és erõket,
amelyek egy minõségi átalakulásra szorítanak.
Ami most már a "globális
piac egyed-uralmát" illeti, e tekintetben több igen fontos
minõsítésre van szükség:
1. A legalapvetõbb közöttük
- az egész tõkés diadalittasság ellenére
-, hogy a világ népességének fele nem a "szuverén
globális piac" szabályai szerint termeli újra létfeltételeit.
Gondoljon India mérhetetlen népességének, mintegy
1000 millió embernek többségére, hozzáadva
Kína 1250 milliós lakosságát. Kínát
tekintve nyugodtan szólhatunk arról, hogy viszonylag kis
kapitalista -enklávék (beékelt területek, szigetek)
vannak csupán, és még ezek is a nem-tõkés
kínai állam mindenre kiterjedõ politikai ellenõrzése
alatt állnak. Hozzá kell vennünk még ehhez Afrika
nagyobb részét és Délkelet-Ázsiát
(a példa kedvéért azt a sokmillió embert, aki
önellátó mezõgazdaságából
tartja el magát Indonéziában, s e ténnyel szembesítve
minden beszéd a "szuverén piacról" -fölöttébb
rosszízû tréfának hangozna). S e tekintetben
lehetetlen meg nem emlékeznünk Latin-Amerika egy korántsem
elhanyagolható részérõl.
Még Oroszországban is,
15 évvel Gorbacsov rosszul sikerült kísérletei
után, kudarcot látunk a kapitalizmus visszaállításában,
kivéve a maffia sújtotta városokat. Az orosz munkások
milliói hónapok óta nem kapják meg bérüket;
sokan másfél év óta. Próbálja
meg sínre tenni a piacgazdaságot a bérmunka hiányának
bázisán!
Ezekbõl a szempontokból
látnunk kell a tõke-rendszer nagy balsikerét, hogy
globális rendszerként teljesítse ki önmagát
a valódi, sajátosan tõkés formájában.
Mi több, elképzelhetetlen - számos súlyosan latbaesõ
okból, beleértve ezekbe a korlátozó ökológiai
költségeket, amelyek a tõkés fejlõdési
folyamat implicit tartozékai - hogy a "fejlett kapitalizmus" a maga
"szuverén piacaival" képes lenne globálisan kiteljesedni
a jövõben.
2. Még a
tõkés Nyugat "piaci szuverenitásá"-t is kritikus
minõsítésekkel kell tárgyalnunk. Szokásban
volt nem egy politikai tréfát mondani Keleten, amelyeket
formailag a jereváni rádiónak címeztek. Az
egyik így hangzott. "Igaz-e az, hogy amerikai luxuskocsikat adnak
el szombat délután a Vörös téren?" A válasz:
"Tökéletesen igaz, elvtársak, három kikötéssel.
1. Nem amerikaiak lesznek, hanem oroszok; 2. Nem motoros kocsik lesznek,
hanem biciklik; és 3. Nem adják el, hanem elhordják."
Némileg hasonló kikötéseket kell tennünk
a mi "szabad piacunkkal" és annak "tökéletes versenyével"
kapcsolatban. Három fõokból:
a) egyre nagyobb monopolista fejlõdést
tapasztalunk minden tõkés országban (világos,
hogy nem erõsítõje a "piaci szuverenitásnak",
sõt ellenkezõleg, vele szemben meghatározó
beavatkozást jelent, tendenciája szerint aláásva,
végsõ soron veszélyeztetve a piacot, e mûszót
bármely értelmes jelentésében véve).
b) "szuverén
piacunkat" az állam masszív védelmezõ belefonódása
jellemzi (a közönséges mezõgazdasági politikáktól
az exportgaranciákig, a díjmentesen a tõkés
vállalatok rendelkezésére bocsátott hatalmas
kutatási pénzösszegektõl egészen a "katonai-ipari
komplexusnak" megadott asztronómiai összegekig; és
c) a "transznacionális globalizáció"
az uralkodó erõviszonyokkal összhangban mértéktelenül
eltorzítja a gazdaság piaci viszonyait, a hegemón
szuperhatalom, az Egyesült Államok javára. Clinton elnök
korábbi munkaügyi titkára, Robert Reich nem habozott,
hogy betû szerint kimondja a legvilágosabb fogalmakkal, hogy
az Egyesült Államok minden rendelkezésére álló
eszközzel keresztülerõszakolja "pozitív gazdasági
nacionalizmusát". Még az Egyesült Államok legszorosabb
szövetségese s igazi ipari nagyhatalom a saját jogán,
Nagy-Britannia is kényszerül elszenvedni eme rendkívül
kegyetlen erõviszonyok durva behatását. Margaret Thatcher
kormányának legkiemelkedõbb tagja, Michael Heseltine
is kénytelen volt tiltakozni - bár jellemzõ módon
csak leköszönõ beszédében - a Britannia
számára negatív következményekkel járó
technológiai átvitelt szabályozó védõvám
jellegû amerikai törvényekkel szemben, a területtõl
független azon ellenõrzésekkel szemben, amelyeket a
Pentagon koordinál és a Kongresszus védelmez, továbbá
ama gyakorlat ellen, amely "pénzalapok betáplálásán
keresztül a Föld legnagyobb és leggazdagabb vállalataiba
- amennyiben a megvalósulóban lévõ folyamat
akadálytalanul folytatódik - ezen a módon tör
utat magának az egyik ágazattól a másikig,
birtokába véve a világ leghaladottabb technológiáit".
Úgy látszik hát,
hogy a mi ipari és politikai vezetõink, kivált az
amerikaiak, született követõi a jereváni rádió
bölcsességének abban, hogy s mint kell minõsíteni
a "piac szuverenitását".
- Vajon van-e helye a filozófiának
és a -filozófusoknak az elkövetkezõ években?
-Hogyan tudná meghatározni kortársi szerepüket?
Van-e kapcsolat a filozófia és a politika között?
- Van ilyen kapcsolat, talán
több, mint valaha is volt, mivel a szellemi termelés - a tõke
imperativuszainak és determinációjának nyomása
alatt - megszámlálhatatlan szakágazatra darabolódik
fel, az átfogó dimenziók legnagyobb kárára.
A filozófia azonban nem mondhat le arról, hogy az átfogó
témákhoz szóljon hozzá. S ezek az átfogó
témák nem tûnnek el csak azért, mert az éppen
uralkodó divat elhanyagolja õket. Ebben az elhanyagolásban
is szerepet játszik az erõteljes ideológiai meghatározottság:
amit az uralkodó rend abszolút bizonyosnak vesz, amikor csak
a marginális korrekciók, a mellékes kérdések
kiigazítása lehetõségét (és legitimitását)
engedi meg, de soha az átfogó alternatívák
járhatóságát és célravezetõségét.
Ha a filozófia egyetért ezzel, öngyilkosságot
követ el.
A kapcsolat filozófia
és politika között szükségszerû. A politika
mindenki életére kihat. Senki sem szállhat ki -hatókörébõl.
Ez az oka, hogy mindig megmondom hallgatóimnak, a politika túlontúl
fontos, semhogy a politikusokra, akár a legmesszebbre látókra
is, bízhatnánk. A történelem folyamán
az átfogó döntések hozatalának ereje elidegenedett
a társadalmi egyénektõl, és a hivatásos
politikusok sajátították ki. Ez szörnyen elrontott
és végsõ soron tarthatatlan állapot. Filozófusok
- az antik görögöktõl napjainkig - megpróbáltak
beavatkozni a folyamatba, a helyzet aktív újjáalakítására
törekedve. S ez nem meglepõ, ámbár a filozófia
és politika közötti viszony nagyon távol állt
attól, hogy boldognak tekinthessük. Elegendõ itt Platón,
Campanella, Giordano Bruno, Machiavelli, Hobbes, Spinoza, Marx, Gramsci
és Lukács nevére utalva illusztrálni állításunkat.
Mindannyiuknak alaposan meg kellett szenvedniük, amiért tevékenyen
beleavatkoztak a politikába.
A kihívás napjainkban
szerfölött nagy, tekintve magának a politikának
mélységesen mély válságát. Ismeretes
a politika régi definíciója: "a lehetséges
mûvészete". De egyre gyakrabban halljuk - a kormányzati
bölcsesség minden színárnyalata felõl
-, hogy "nincs más alternatíva". Margaret Thatcher, az émelygésig,
ad nauseam, szokta ismételgetni, s nyomdokain lépdelve Mihail
Gorbacsov is, amíg csak mindketten meg nem tapasztalták,
hogy igenis lehetséges és kell is, hogy legyen alternatíva
mindkettõjükhöz. Mindenképpen az a helyzet, hogy
a "nincs alternatíva" bölcsessége - amely makacsul kitart
amellett, hogy a "lehetséges mûvészete" azt jelenti
"a lehetséges lehetetlen", ékesen szóló vádirat
korunk döntéshozó folyamatai ellen. A filozófia
az emberi felszabadulás ügyét képviseli, és
ezért szükségszerûen kétségbe kell
vonnia a kurrens bölcsességet, amely a tõke szûkülõ
határköreibõl árad a merõben apró
javítgatások meglétérõl. Valójában
a tõkének napjainkban még a múlt jobbításait
is vissza kell vennie, mint ezt a jóléti állam elleni
támadás bizonyítja. Ez az oka annak, hogy a filozófia
szerepe ma alighanem nagyobb, mint valaha is volt.
- Ön a "szocializmus vagy barbárság"-ról
beszél, mint Castoriadis egy szélsõségesebb
helyzetben. A szociáldemokrácia és "harmadik útja"
Európájában, a globalizálódás
korában, lehetségesnek tartja Ön, hogy ismét
felvirágoznak nagy tömegmozgalmak?
- Igaz az, hogy Castoriadis, Lyotard
és mások is, egyszer volt, hol nem volt, régen múlt
idõben, "Szocializmus vagy barbárság" címû
lapot adtak ki. De sajnálatos, hogy sutba dobták terveiket
és - megkötve különbékéjüket az
uralkodó renddel - olyan elméletek gyártásával
végezték, amelyek szándékuk szerint azt bizonyítják,
hogy nincs kivezetõ út az uralkodó rendbõl.
Rosa Luxemburg szívbemarkoló
ki-jelentése az én szóhasználatomban merõben
mást jelent. Írásomban azt muta-tom meg, hogy - ellentétben
Luxemburg élet-idejével, amikor figyelmeztetése idõbelileg
még meghatározatlan jellegû volt - napjainkban (az
1845-ben Marx meg-fogalmazta alternatíva) valódi drámai
sürgõsséggel merül fel.
Adottnak véve
a módot, ahogy a globális fejlõdés jelenlegi
trendjei érvényesülnek, tisztán és világosan
azonosít-ható módon, talán csak néhány
év-tizedünk van még, hogy megálljt parancsoljunk
romboló jellegüknek, de bizonyosan nem több évszázadunk.
A nagy liberális közgazdász, Schumpeter szokta jellemezni
- egyben idealizálni - a kapitalizmust a "termelõ rombolás"
rendszereként. Ez egészében véve igaz volt
a fejlõdés felemelkedõ szakaszára. A mai nappal
ezzel ellentétben olyan fejlõdésfokra értünk,
amelyen a "termelõ rombolás" helyett egyre növekvõ
mértékben a tõke romboló termelésével
kon-frontálódunk, ami ijesztõ méretekben halad
elõre.
Ön azt kérdezi, gondolom-e,
hogy van még esély nagy tömegmozgalmak felvirágzására
a globalizáció korában s az európai szociáldemokrácia
"harmadik útjának" körülményei között?
Számomra a "harmadik út" nem több vágy diktálta
fantáziaképnél az intézményesített,
tarthatatlan rend védelmében. Max Scheler típusú
szociológusok csaknem egy évszázaddal ezelõtt
jósolgatták már az osztályok egybeolvadását
a boldog "középosztályba" - csak csodálkozva
kérdhetjük: minek a középjébe? A valóságban
a társadalmi polarizálódás a mi korunkban nagyobb,
mint valaha is volt, gúnyt ûzve a régi szociáldemokrata
várakozásokból, miszerint megszûnik az egyenlõtlenség
- vagy legalább lényegesen korlátozódik majd
- a "progresszív adóztatás" révén. Mint
kiderült, ennek diametrális ellentétét tapasztaltuk.
Hogy két, nagyon friss példával szolgáljak
önnek: 1. Az Egyesült Államok Kongresszusának költségvetési
hivatala szerint (bizonyára nem "baloldali túlzók")
a csúcson levõ egy százalék jövedelme
egyenértékû a legalsó száz millió
ember jövedelmével, azaz a népesség csaknem negyven
százalékával. Húsz évvel ezelõtt
ez "csak" egy százalék volt 49 millió ember ellenében,
azaz kevesebb, mint húsz százaléka az USA népességének.
Ízelítõ az "egyenlõsödésre" és
az "osztályok egymásba olvadására". 2. Angliában
a gyermeknyomor az utóbbi húsz évben megháromszorozódott,
és súlyosbodása folytatódott az "Új
Labour" kormányzat alatt az utolsó két és fél
évben. Az "Új Labour" kormányzat prédikálja
az értelemtõl üres "harmadik utas" szentbeszédet,
s ugyanakkor egyre nagyobb szigorral praktizálja a munkaellenes
rendszabályokat, keresztül-erõszakolva még azokat
a célkitûzéseket is, amelyeket még Thatcher
asszony sem merészelt bevezetni, minden lehetõ módon
megnyirbálja a jóléti államot, a hátrányos
helyzetûek nyomorúságosan ingatag életfenntartását
is beleértve. Csak az ostoba tételezheti fel, hogy ez örökké
így mehet.
Így hangzik a válasz
az Ön kérdésére. Mélyen meg vagyok gyõzõdve,
hogy van jövõje a radikális tömegmozgalmaknak,
nemcsak Angliában, hanem a világ többi részén
is. Vagy hogy másképp fejezzem ki ugyanezt: ha nincs jövõjük
az ilyen mozgalmaknak, akkor magának az emberiségnek sem
lehet jövõje. Ha módosítanom kellene Rosa Luxemburg
szövegét a veszélyekkel kapcsolatban, amelyekkel szembenézünk,
akkor a "szocializmus vagy barbárság"-hoz azt tenném
hozzá: "barbárság, ha szerencsénk van" - abban
az értelemben, hogy az emberiség kipusztítása
végsõ velejárója a tõkefejlõdés
destruktív pályájának. És eme harmadik
lehetõség világa, túl a szocializmus vagy barbárság
alternatíváin, csak a csótányok számára
lenne alkalmas hely, amelyekrõl azt állítják,
hogy képesek eltûrni a nukleáris sugárzás
halált okozó adagjait. Ez az egyetlen racionális jelentése
a tõke harmadik útjának.
- Mit gondol Ön a kultúra
globalizálódásáról?
- A "kulturális globalizálódás
óhatatlanul együtt jár a társadalomgazdasági
és politikai globalizálódással, és ugyanazoknak
az ellentmondásoknak van alávetve. A tõke-rendszer
tökéletesen hie-rarchikus, benne a gyengébb tagok mindig
az elfogadó végen vannak. A "csipdesõdõ rendet"
mindig a társadalomgazdasági és politikai erõviszonyok
határozzák meg. Ebben az értelemben a kulturális
globalizálódás elválaszthatatlan a jelenkori
imperializmus antagonizmusaitól. Ily módon az uralkodó
imperialista hatalom - az Egyesült Államok - mindent megtesz,
amit figyelmen kívül hagyhat, annak érdekében,
hogy rendben rákényszerítse a világ többi
részére saját kulturális hegemonizmusait; persze,
a "demokrácia" nevében és a kulturális termékek
szabad forgalmazásáért. Rejtve maradnak azok az erõviszonyok,
amelyek ténylegesen beleágyazódtak a "szabad kulturális
körforgás" materiális közvetítõeszkö-zeibe:
ezek sora a filmelosztó hálózatoktól (melyek
mindenki torkán letömik még Hollywood tizedrangú
produktumait is) az óriási médiabirodalmakig, a telekommunikációs
és satellit állomá-sokig, s azon intézményekig,
melyeket abból a célból találtak fel, hogy
az amerikai "intellektuális tulajdonjogok" nemzetközi házõrzõ
ebei legyenek.
Paul Baran már 1957-ben úgy
írta le a korábbi gyarmatosító hatalmakat mint
"az amerikai imperializmus ifjabb partnereit". Ez a jellemzés igaz
marad a kulturális globalizáció felségterületén
is. Az "ifjabb partnerek" is ráerõszakolják érdekeiket
a kisebb országokra, olyan mértékben, amely összefér
az Egyesült Államok szigorúan ifjabb partnerei kisegítõ
szerepével.
Természetes,
hogy mindez mély -ellenérzéseket kelt azokban, akik
az elfogadó végen vannak. E tekintetben a jövõt
az a szükséglet írja körül, ami jelentõs
konfliktusokat hoz és a legitim kulturális érdekek
védelmét a betolakodó hatalmak ellen. Ez bizonyára
nagyon is fájdalmas folyamat lesz, mivel az esélyek igen
erõsen a gazdaságilag és politikailag uralkodó
erõk javára válnak kedvezõkké.
- Vajon a "nemzetállam" elég
meggyõzõ válasz-e a globalizáció ellenében?
Elfogadná-e az "etnikai tisztogatás" elvét a szerbektõl
Koszovóban?
- Nem, a "nemzetállamhoz" menekülni
a globalizáció zavaros vizeitõl, bizonyára
nem elég meggyõzõ. Mert egy ellentmondásokkal
sûrûn telített folyamatról beszélünk.
A "nemzetállamok" nem külsõ erõk a globalizáció
viszonylatában, hanem a globalizáció integráns
részei. Hasonlóan ahhoz, ahogyan nem léphetünk
ki a politikából, a nemzet-államok sem léphetnek
ki a nemzetentúli globalizációból. Tetszik
vagy sem, aktívan részt vesznek abban, megfelelõen
a tõke csipdesõdõ rendjében meglévõ
viszonylagos súlyuknak.
Az a fontos, hogy megértsük
és észben tartsuk, hogy a nemzetállam alkotja a tõke
realitásának legátfogóbb politikai hatalmi
struktúráját. Mert hát a tõke-rendszernek,
mint ilyennek nincs valaminõ globális állama, csak
partikuláris állam-alakulatok vannak, akár erõsek,
akár gyengék. Irtózatos ellentmondás ez, amely
különösen kiélezõdik korunkban. És
nincs út, amelyen túlhaladhatunk ezen, ama tény ellenére,
hogy a transznacionális globalizáció maga a tõke
elnyomhatatlan logikájából ered, és ezért
nem vethetni véget neki, mielõtt ki nem futja magát.
Az ügyek ilyetén állásának összefüggései
rendkívül súlyosak. Két pusztító
világháborúnak voltunk tanúi annak eredményeképpen,
hogy a nagy nemzetállamok egyike megkísérelte, hogy
a maga államalakulatát fölébe helyezze a többinek.
Ma, amikor a globalizálódás teljes lendületben
van, az az imperatívusz, hogy a legerõsebb állam mint
a globálisan legeslegkiválóbb állam ("globally
preeminent state", az USA megbízott államtitkárának,
Strobe Talbotnak kifejezésével szólva) rákényszerítse
magát a többire, velük szemben, ez az imperativusz sokkal
nagyobb, és nagyobbak ennek megfelelõen a vele járó
veszélyek is. Így hát ismét egy antagonizmussal
nézünk szembe - a globalizáló transznacionális
tõke és a nemzetállamok között - amelyet
csupán a genuin szocialista alternatíva oldhatna meg. Eközben
az antagonizmus csak intenzívebbé válhat, elõrevetítve
néhány ponton egy katasztrofális összeütközés
lehetõségét a nem is túl távoli jövõben.
Ami az "etnikai
tisztogatás" képzetét illeti, félelmetes fogalom
ez, amelyben az etnikumok közötti és az államközi
konfliktusok megoldhatatlansága tükrözõdik vissza
a tõke uralma alatt. Ez azonban nem korlátozódik Koszovóra.
Emlékeznünk kell arra, hogy krajinában 270000 szerbet
tisztogattak ki etnikailag, amerikai felügyelet alatt, s hogy ma túlnyomóan
a szerbeket tisztogatják ki magában Koszovóban; talán
úgy másik 200000-et.
Mindeme probléma járható
megoldás után sikolt, az egyének és csoportjaik
közötti lényegi egyenlõség talaján.
A lényegi egyenlõség azonban strukturálisan
összeférhetetlen a tõke társadalmi ellenõrzési
módjával.
- Mi a véleménye az Egyesült
Nemzetek politikájáról az emberi jogokat illetõen?
- Az Egyesült
Nemzetek okmánya az emberi jogokról kínosan rossz,
ráadásul érthetõen - de semmiképpen
nem menthetõen - az. Minthogy az ENSZ-ben az Egyesült Államok
dominál: az az ország, amely megszámlálhatatlan
sokszor szegte s szegi meg világszerte az emberi jogokat. Elég,
ha visszaemlékezünk itt az emberi jogok szélsõséges
megsértésének hosszú históriájából
a háború utániakra, a filippinók megsértésétõl
a századfordulón Marcos beiktatásáig a háború
után; Guatemala, a Dominikai Köztársaság és
Grenada katonai elözönlésétõl a vietnami
háborúig; Indonéziában Szuharto beiktatásától
(500000 -kínai etnikumú embert gyilkoltak le Szuharto Egyesült
Államok fedezte ellenforradalma menetében) a diktatórikus
rezsimek hatalomra juttatásáig s fenntartásáig
Latin-Amerikában (Pinochetig bezárólag) és
Afrikában; ne felejtsük a Közel-Keletet és az ezredesek
görögországi diktatúráját sem - a
lista végtelen. Ám az Egyesült Nemzetek - és
a nyugati hatalmak, amelyek oly mohón szeretnék igazolni
balkáni katonai akciói-kat az emberi jogok nevében
- a kisujjukat sem mozdítják még a korlátozására
sem, nemhogy arra, hogy véget vessenek az ilyen kegyetlenkedéseknek.
Manapság vezetõ amerikai politikai figurák szégyen
nélkül kimondják, hogy a helsinki egyezményt
az emberi jogokról kényelmes fegyverként használták
fel a Szovjetunió ellen. Éppen úgy, ahogyan felhasználták
- Nixon és Kissinger idején - a "kínai kártyát"
a szovjetek ellen és az "orosz kártyát" a kínaiak
ellen a vietnami háborúban. A nagyhatalmi politika cinizmusai
ily módon szépen fel vannak öltöztetve a - rendkívül
szelektív - emberi jogok védelmének álszent
módon kicicomázott öltönyeibe. Mert - példának
okáért - míg a háborút Koszovóban
egybehangzóan igazolták az emberi jogok nevében, addig
a nyugati demokráciák (ahogy szeretik titulálni önmagukat)
az égvilágon semmit sem tettek, hogy szembeszálljanak
az emberi jogok legbrutálisabb lábbal tiprásával
- amely idõrõl idõre a népirtás határán
járt - török részrõl a kurdokkal szemben
vagy teszem azt, amikor -Ruandában csaknem egymillió embert
mészároltak le. És még mindig van az emberi
jogok kegyetlen megerõszakolásának egy másik
formája is: egymillió gyermek halála Irakban, az Egyesült
-Államok által foganatosított és folyamatosan
az irakiakra erõszakolt szankciók eredményeként,
ellátva az Egyesült Nemzetek jóváhagyásának
nagypecsétjével, amit az USA szövetségesei tökéletes
szolgai engedelmességgel adtak meg. Senki sem veheti komolyan az
Egyesült Nemzeteket mint az emberi jogok védelmezõjét
mindaddig, amíg a világpolitika aktuálisan létezõ
erõviszonyai gúny tárgyává teszik érdekeltségünket
az emberi jogok ügyében.
- Mi az Egyesült Államok
szerepe a dolgok új állapotában? Mi a véleménye
Európa jövõjérõl?
- A szovjet rendszer
összeomlásával az Egyesült Államok globális
uralomra tett szert mint az egyetlen megmaradt katonai szuperhatalom. 69
országban tartja fenn katonai támaszpontjait, teljesen uralkodva
a NATO-n - legalábbis a NATO önmagát legitimáló
agresszív erõként újradefiniáló
csúcsán - éppen úgy, mint távol-keleti
katonai szövetségeit, kivált az "USA-Japán biztonsági
szerzõdést" most hasonlóképpen újradefiniálva
"legitim offenzív erõ"-ként, ami teljesen megszegi
Japánnak a háborúról lemondó alkotmányát.
Ámde mindez nem képzelhetõ el tartós megoldásként.
Mert az USA globális uralma - vagy "pre-eminenssége" Talbot
udvariasabb kifejezésével szólva - tömören
telített potenciálisan robbanásra kész antagonizmusokkal.
A legkomolyabb eleme ezeknek az objektív antagonizmusoknak a feljövõben
levõ konfrontáció Kínával. Liberális
közgazdászok is azt jósolják, hogy 2020-ra Kína
gazdasága háromszor nagyobb lesz, mint az Egyesült Államoké.
Ilyen kilátások mellett a régi "kínai lobby"
Washingtonban ma aktívabb, mint valaha, s ez bírta rá
Eugene Carrol ellentengernagyot - az elhárító hírszerzés
központjának fõnökét, egy "független"
gondolkodó-tankot - a következõ kommentárra:
"Létezik nálunk Kína démonizálása,
amely arra van hangszerelve, hogy Kínát mint a sárga
veszedelmet ábrázolja. Egyben sokat beszélnek nálunk
arról is, hogy szükséges Kína ellen preventív
csapással« élni."
Ám minderrõl
szólva, a látszatok ellenére sem szabad megfeledkeznünk
az objektív antagonizmusokról, s a komoly érdekkonfliktusokról
az Egyesült Államok és Európa között.
Ez szükségképpen intenzívebbé válik
a jövõben, még akkor is, ha az USA a közeljövõben
képes lesz arra, hogy megõrizze erõszakkal érvényesített
uralmát Európa fölött. Európa maga is belsõ
ellentmondásoktól tépett, s ez pillanatnyilag az angol
konzervatív párt ama kísérletében mutatkozik
legtisztábban, hogy szétrobbantsa az Európai Uniót
mint politikai alakulatot, és csak közös kereskedelmi
szövetkezésként tartsa meg. E politika népszerûségét
nemcsak az angolok többségének támogatása
bizonyítja, hanem a konzervatív pártok gyõzelmei
is a legutóbbi európai parlamenti választásokon.
Az efféle kísérletek az európai közösség
feldarabolására mindazonáltal nem járnak majd
sikerrel, jóllehet a nyomás ennek érdekében
növekedni fog, és nem csupán Angliában. Itt ismét
beleütközünk a rendszer egyik tipikus ellentmondásába:
az egyes nemzeti tagok között sem zavartalan, integráló
együttmûködés vagy szövetség nem képzelhetõ
el, sem az egyedül, önmagukban való helytállás
egy elképzelhetõ széthullás után. Ennek
az ellentmondásnak a megoldása egészen más
utat feltételezne, mint amit a tõke rendszerének áthághatatlan
kényszerei megengednek.
- Vége a "nagy beszélyeknek"
- mint ahogy Lyotard mondja. Lezárult-e a jobb világról
alkotott nagy víziók korszaka?
- Lyotard diszkurzusa
"a nagy beszélyekrõl" és a "kis jeladásokról"
- azon konzervatív gondolkodók lábnyomán haladva,
akik, jó hosszú ideig azt hirdették, hogy az egyedüli
és kizárólag járható, egyben legitim
módszere a változtatásnak az "apróról
apróra lépés" - csak saját különbékéjének
útja volt a fennálló rend elfogadásához,
hátat fordítva saját múltjának, a "szocializmus
vagy barbárság"-nak. Ha kritikai távolságból
tekintünk e javallatokra, akkor kiderül, hogy önmagukat
aknázzák alá. Mert egy átfogó, komprehenzív
stratégiai keret nélkül, amelybe beillesztjük a
kis jeladásokat, semmiféle garanciánk nincs arra,
hogy az apránként felhalmozott jelek vajon egy kis jóról
tanúskodnak-e, vagy kifejezett szerencsétlenségrõl.
Lyotard megpróbálta, hogy mintaképet, paradigmát
- inkább mítoszt kellene mondanunk - csináljon egy
kis francia város, Yverdon helyi adminisztrációjának
komputerébõl, amelyrõl feltételezték,
hogy beletáplálják a helyi lakosság véleményeit
és érdekeltségét. Mondanom sem kell, hogy a
mintakomputer képtelen volt a legcsekélyebb elütõ
véleményeket is rögzíteni, még Yverdon
lakosságával kapcsolatban sem, nemhogy Franciaország
egészére nézve. Mert még ha megállapítjuk
is valami ideális módját egy lokális egység
véleményei rögzítésének, ez önmagában
semmit sem jelent a döntéshozatal folyamatának fogalmai
számára, hogy ne is említsük a szükséges
kapcsolódásokat Franciaország egyéb részével
és a sokkal kiterjedtebb döntéshozatali folyamatokkal,
amelyeknek Franciaország is alá van vetve. Napjainkban, "a
globalizálódás korában" sokkal inkább
ez a helyzet, mint azelõtt valaha is.
Ily módon a komprehenzív
stratégiák iránti szükséglet - a minden
szinten, kezdve a társadalmi "mikroorganizmusok" újratermelésén,
végezve a nemzeti és nemzetközi kölcsönhatásokon
vég-bemenõ cselekvés részleges módosulatai
számára - megvalósítható közvetí-té-seivel,
mediációival együtt, már nem is -lehetne nagyobb.
S még egy dolgot kell hangsúlyoznom: ébereknek kell
lennünk a szemhatárunkon belül felmerülõ mérhetetlen
veszélyek iránt, és a rendelkezésünkre
álló valamennyi eszközzel szembe is kell szállnunk
velük. Ám tagadásuk egymagában nem elegendõ.
Ugyanúgy szükséges, hogy kiderítsük - méghozzá
olyan részletesen, amennyire csak lehetséges - a pozitív
alternatívákat. Mert a társadalmi akció választott
céljának, pozitívan meghatározva eleven jelentõsége
van a sikeres megvalósításban. Ha semmi más,
ez sokatmondóan világos lehet az úgynevezett "létezõ
szocializmus" összeomlásának kínos leckéjébõl,
mert egész története során rabja volt a negatív
meghatározásoknak. Ezen okból is nagyon távol
álnak "egy jobb világ víziói" a befejezettségtõl,
s a történelmi teendõk napirendjén maradnak.
- Mit jelent a "bal" - most és
a jövõben?
- A történelmi véletlen
mûve volt, hogy a "bal" ezt a nevet kapta. Olyasmi, mint a jobbra
hajts szabálya a közlekedésben, ellentétben a
balra hajtssal, amely Angliában honos. Ámde nem közömbös
ügy, hogy az út melyik oldalán utazunk mindkét
irányban, folyamatos közlekedést hozva létre,
s nem esve kibonyolíthatatlan közlekedési akadályba,
dugóba pillanatok alatt.
Akik amellett érveltek (és
érvelnek), hogy nem lehet többé semmiféle jelentõs
különbség a "bal" és a "jobb" között,
azt szeretnék elhitetni, hogy nincs többé reális
különbség - még a szinte siralmasan túlsûrített
Athénban sem - a szabályosan folyó forgalom és
az abszurd módon önmagunkra kényszerített teljes-tökéletes
közlekedési dugó között.
Mindeme misztifikáció
ellenére, melyet az öröklött tömeges anyagi
érdekek teremtettek meg (ezek önellentmondó érdeke
annak fenntartása, hogy a "bal" csak történelmi anakronizmus,
ellenben a neo-liberalizmus "radikális jobb"-ja tökéletesen
következetes fogalom), a Bal (vagy szabatosabban, a baloldali erõk
változatai) léte érvényben marad. A közelmúltban
jó néhány nagy kudarcot szenvedett el, de mégis
tövis marad a kiépült rend húsában. Az "Új
Labour" legutóbbi konferenciáján - és senki
nem vádolhatja õket, hogy a baloldalon lennének, bár
sok, most teljesen háttérbe szorított ember tartozik
oda - Tony Blair kijelentette, hogy a "jobboldali és baloldali konzervativizmus"
ellen akar küzdeni, valójában persze csak a baloldalt
értve ezen, azt, amit a jelenlegi pártvezetés nem
tudott felszámolni. A politikai baloldal, természetesen,
sokkal kiterjedtebb annál, mint ami a korábbi szociáldemokrata
pártokban létezett. A Bal a mai nap is azt jelenti, hogy
a létezõ valósághoz alternatívákat
tervez. Ma feldaraboltsága és megosztottsága a fõ
akadálya annak, hogy sikeresen avatkozzék bele a politikai
folyamatokba.
Ami a jövendõt illeti,
a tõke-rendszer elmélyült szerkezeti válsága
teszi elkerülhetetlenné, hogy a baloldal szembenézzen
nagy történelmi kihívásával: kidolgozza
és megvalósítsa a nagy átfogó stratégiát,
amely kivezetõ utat mutat társadalmi rendünk fejlõdésének
destruktív tendenciáiból. Amit abszolút bizonyossággal
kijelenthetünk: a létezõ és lehetséges
Jobb egyetlen konfigurációjában sem lesz képes
elénk tárni bármit is ebbõl a fajtából.
*Az angliai Sussexi Egyetem professor
emeritusával, Mészáros Istvánnal készült
interjú az athéni Po Vima (A Tribun) címû, liberálkonzervatív
lap 1999. október 25-ei számában jelent meg. A kérdéseket
a lap egyik rovatvezetõje, Eliasz Kanellisz tette fel. (Vissza)
MAGYAR SORSOK
TATAI ZOLTÁN
Öregapám, a néptanító
A néptanító alakja, fogalma a magyar közéletben leginkább Gárdonyi Géza Lámpás címû regényébõl és Bródy Sándor A tanítónõ címû színmûvébõl vált ismertté s szerzett egyben megbecsülést a tanítói hivatásnak.
A következõkben a magam és családom körében élõ emlékezet, esetleg legendák és néhány dokumentum alapján próbálok bemutatni egy "valódi néptanító"õt, nagyapámat, Hauzer Ádámot. Õ szülõfalum, Bódé község (jelenleg Ajka város része) tanítója volt a múlt század utolsó évtizedében. Családi körülményeik-rõl nem sokat tudunk. Nevébõl, szülõhelyének népességi viszonyaiból következtetve megállapítható, hogy a betelepült németek (svábok) leszármazottja volt. Még 80 éves korában is beszélte a térségi német nyelvet, bár a családi környezet már egyértelmûen magyar volt.
Anyai nagyapám, akit a családban öregapámnak szólítottunk, 1856. július 6-án született Gyepes községben, Veszprém megyében, egy jellegzetes bakonyi faluban. Édesapját ugyancsak Hauzer Ádámnak hívták, aki szintén Gyepesen született 1826. november 25-én. Édesanyját Nagy Annának hívták, aki 1831-ben született. Nagyapám szülei 1851. február 5-én kötöttek házasságot, elsõ leánygyermeküket Annának keresztelték és másodikként jött a világra három évvel késõbb nagyapám. Édesanyjuk fiatalon, 29 éves korában, 1860. január 13-án meghalt, nagyapám ekkor még a negyedik évét sem töltötte be. Az anyakönyvi adatok szerint édesapjuk újból megnõsült és második házasságából is több gyermeke született. Feltehetõ, hogy e családi háttérbõl következhetett az a szájhagyomány, hogy nagyapámat a falusi pap nevelte, vagy legalábbis a plébániánál töltötte gyermekkorát. (Úgy tûnik, õseim kedvelték az Ádám nevet, mert a nagyapámon kívül a dédapámat, sõt az ükapámat és számos nagybácsit ugyancsak Ádámnak kereszteltek.)
A Hauzer család a 18. század végétõl Gyepesen lakott. Ez a község Ádánd (Rendek, késõbb Ajkarendek) község római katolikus egyházközséghez tartozott, az itteni egyházközség anyakönyveiben lehet a család 19. századi adatait felkutatni. A községben több Hauzer nevezetõ család élt, unokatestvérek közötti házasságok is elõfordultak, püspöki engedéllyel. A Gyepesen lakott Hauzer nevû fiatalok gyakoriságát jól szemlélteti a bérmálás szentségében részesültek között található Hauzer nevezetûek aránya: az 1887-ben 67 bérmálkozó között 8, az 1890-ben 88 bérmálkozó közül 11.
Ajka térségében a 19. század közepén a modern nagyipar fejlõdésnek indult. 1865-re tehetõ a szénbányászat kezdete. Az 1870-es években létesült a ma is mûködõ, nemzetközileg is ismert és híres Ajkai Üveggyár. 1872õben megépült a Veszprém-Szombathely vasútvonal. A régióban a népesség az átlagosnál jobban növekedett, és az iparban dolgozók aránya emelkedett. Ajka község ebben az idõszakban kezdett kiemelkedni a térségi települések közül. Valószínûnek tûnik, hogy az ekkor már Bakonygyepesnek nevezett községben a növekvõ népességû Hauzer család számára a kevés és gyenge minõségû föld nem biztosította a megélhetést. Öregapám a környéken megindult bányászkodás, ipari fejlõdés révén jelentkezõ munkavállalási lehetõséget kihasználva került ismeretségbe nagy-anyámmal Bódé községben, és vette feleségül az itt lakó Bécsi Ágnest. Öt gyermekük született: 3 fiú, 2 leány. A fiúk a bányánál vállaltak munkát, a lányok bányászok feleségei lettek.
Az országosan terjedõ elemi oktatás bevezetése az 1860-as évek elejére jutott el falunkba. Valószínû azonban, hogy az elemi oktatás indításához inkább a szándék volt meg, semmint a feltételek. Az iskolát, ahol nagyapám tanított, a múlt század nyolcvanas éveiben készült statisztikai felmérésbõl és iskolalátogatási jegyzõkönyvbõl ismerjük.
Az iskola - 1860-ban - a római katolikus egyház költségén a község közepén épült. Egy 16 m2-es (4x4 m), 2,4 m magas tanterembõl állt, amelynek kõfala, zsúpfedele és földpadozata volt. A tanterem felszerelése 6 hosszú pad (egy padban 7 gyermeknek jutott hely) tanítói asztal és falitábla volt. A tanítás eszközei: az olvasótábla-gyûjtemény, egy számológép, egy Magyarország-térkép és egy földgömb. A tanítói lakás: 1 szoba, konyha, kamra és egy 10x7 m-es kert. Említésre érdemes, hogy az 1890-es évek közepén Bódé községben valamennyi iskoláskorú, elemi iskolára kötelezett fiatal a kis iskola tanulója volt.
Ajka város területén a múlt század végén mûködõ iskolák tanítóinak jövedelmi viszonyait ismerjük. A bódéi iskola tanítójának évi jövedelme 137 Ft volt, ezen belül 20 Ft a lakás használati értéke, 57 Ft természetbeni juttatás és 60 Ft a pénzjuttatás. Az ajkai evangélikus iskola és izraelita iskola tanítójának évi jövedelme ugyanakkor meghaladta az évi 500 Ft-ot.
A Bódé falu fiókegyház iskolájáról készített 189 "7. november 10-i jelentés szerint Hauzer Ádám 40 éves tanító nem képesített, a tanító erkölcsére és munkásságára vonatkozó kérdésre adott válasz: jámbor, kielégítõ sikerû. A környezõ falvak iskoláival szemben a bódéi iskola semmilyen iskolai alappal nem rendelkezett. Az iskola épülete és a tanítói lakás a kívánalomnak semmiképpen sem volt megfelelõ.
Bódén az iskolaszék tagjainak választása 1896. december 13-án történt. A gyûlésrõl készült és fennmaradt jegyzõkönyv szerint az iskolaszék elnöke, Szobek Lõrinc tósokberendi lelkész megállapította, hogy a rendtartás szerint háromévenként a testületet újra kell választani és az 1897-1899. évre új vezetõséget kell jelölésre bocsátani.
A hitközségi gyûlés közfelkiáltással a következõk szerint választotta meg 1897-1899. évre az iskolaszék tagjait:
Szobek Lõrincz tósokberendi lelkész, elnök
Kersner Pál alelnök
Hoffman József gondnok
Hauzer Ádám tanító, jegyzõ
Hoffman György, Hoffmann Flórián, Kersner Mihály, Klazer János, Kaufman Imre iskolaszéki tagok
Az iskolaszék száz éve megválasztott tagjainak neve Bódén napjainkban is ismerõsen hangzik.
A falu elsõ iskolaépülete a 30-as években még létezett. Az alacsony, roskatag ház már az 1890-es években sem volt igazán korszerû, egy osztályterembõl állt, valamennyi osztály együtt tanult.
Nagyapám tanítóskodásának - mai szemmel - az volt a különlegessége, hogy semmiféle pedagógiai képzettsége nem volt, de más, elemi iskolai tanulmányain felüli iskolai végzettséggel sem rendelkezett. Az emlékezet szerint a faluban elemi iskolát akartak nyitni, és a község lakói maguk közül választották meg az arra legalkalmasabbnak tartott lakost, vagyis öregapámat. A tanítóskodást megelõzõen öregapám - feltehetõen a képzett - zsidó tanítóhoz járt tanulni, és hat vagy hét évig õ volt a falu egyetlen tanítója. Munkássága valószínûleg azért szakadt meg az iskolában, mert a törvényi szabályozás megkívánta képzettséggel nem rendelkezett, a továbbképzését pedig nem tudta vállalni. Ez érthetõ is, hiszen akkor már elmúlt 40 éves, és ötgyermekes családapa volt.
Az 1930-as években és a negyvenes évek elején öregapám tanítói munkássága a faluban még közismert volt. Anyámon kívül nagybátyám mesélt az "öreg" tanítóskodásáról, mert az elemi iskolát nála végezte. Nagyapám iskoláját a faluban elismeréssel tartották számon. Szigorú, kemény embernek és tanítónak tartották. János bátyám - aki politikai okok miatt hosszú ideig nem tudott munkához jutni a munkaerõhiánnyal küzdõ térségben - megélhetésének lényeges forrása a -"zugírászat" volt; szép írásának, jó fogalmazóképességének köszönhetõen. A faluban sem jegyzõ, sem másféle jogász nem volt, így érthetõ, hogy a falusiak kérvényeinek és más hivatalos iratainak jelentõs részét - elemi iskolai végzettséggel - õ írta. Ugyancsak öregapám tanítványa volt a faluban hosszú ideig közismert Takács József, aki az ajkai kõszénbányánál évtizedekig dolgozott irodai munkakörben, és a szocialista mozgalomban is tevékenykedett, a falusi iskolában nyert ismeretei alapján. Ugyancsak tanítványai voltak a helyi szociáldemokrata- pártszervezet és szakszervezet vezetõi közül többen, akiket országos szinten is ismertek a mozgalomban.
A háború elõtti évtizedekben a faluban hosszú ideig tanító és iskolaigaz-gató-tanfelügyelõ Adler Sándor is tisztelte és becsülte idõs kollégáját. Általánosságban elmondható, hogy az öregapám a faluban 1942-ben bekövetkezett haláláig tiszteletnek és szeretetnek örvendett, jórészt tanítóskodásának köszönhetõen.
Életének utolsó korszakában sokat foglalkozott unokáival. Engem is nagyon szeretett, sokat mesélt nekem, fõként amikor a falu körüli mezõkön, dombokon sétált velem. Egyik legrégibb emlékem róla és gyermekkoromról az, hogy négy-évesen, 1932 nyarán, magával vitt a falutól 6-7 km-re, Kolontár határában levõ "szent kúthoz" természetesen gyalog. A kirándulás már csak azért is emlékezetes számomra, mert a kimerítõ út után a forrás hûs vizébõl ittam, és hazatértünk után néhány órával belázasodtam, és ifjú életem második tüdõgyulladását vészeltem át a következõ napokban.
Öregapám életének utolsó idõszakáig az unokáit fõként a számtani alap-ismeretekre okította, különféle tréfás, illetve szöveges feladványokat adott számukra. Ezek gyakran lényegében egyismeretlenes egyenletek voltak, amelyeket megfelelõ logikával meg lehetett oldani. Mindenképpen a fejszámolást és a logikai készséget fejlesztette unokái körében. Talán nem egészen véletlen, hogy szinte valamennyi unokatestvérem jó tanuló volt a falusi iskolában, és erõsségünk volt valamennyiünknek a számtan, a fejszámolás. Talán az sem teljesen véletlen, hogy a II. világháború utáni években unokái a munka mellett szinte valamennyien középfokú végzettséget szereztek, a fiatalabbak pedig fõiskolát, egyetemet végeztek.
Megélhetését idõskorában a bányától - fiának, Hauzer Imrének halálos balesete következtében - kapott nyugdíja és a felesége révén örökölt kevéske föld biztosította. Utolsó éveit legidõsebb unokájának családjánál - Kotek Józsefné (Tatai Teréz) - töltötte. Öregapám szülõfalum és iskolám tanítója, jó kondícióban, szép kort megélt, 86 éves korában békésen költözött a másvilágra és nyugszik a bódéi temetõben.
MEGMENTETT OLDALAK
Illyés Gyula és Németh László itt következõ írása a román írószövetség egykori magyar nyelvû folyóirata, a Hajdu -Gyõzõ szerkesztette Igaz Szó 1969. júliusi Petõfi-emlékszámában jelent meg. Nemcsak mondanivalójuk idõszerûsége miatt közöljük e két írást, hanem azért is, mivel nálunk jószerével ismeretlenek.
ILLYÉS GYULA
"Az apostol"
Az apostol Petõfi leghosszabb verse. Más szempontból is talán a legérdekesebb mûve.
Mindig fölmerül a gondolat az emberben: a nagy költõk, a nagy emberek a példaadás dolgában is a legnagyobbak? Sajnos, ez nincs így. Vannak igen jelentõs, rendkívüli tehetségû költõk, akiket azért emberpéldaként nem lehetne a világ elé állítani; ilyen például Verlaine, Baudelaire. De még azok is, akik emberként igazolódnak a költészetben, jellemként nem a legnagyobbak, nem azok, akiket mi elképzelünk, hogy az emberiség életében is iránymutató lények lehetnek. A magyar irodalomnak az a rendkívüli ajándéka Petõfiben, hogy talán a világirodalom nagyjai között õ az egyetlen, aki nemcsak óriási költõ, de óriási példakép, óriási jellemkép is. Közrejátszik ebben talán fiatal kora is, hogy oly bátran, frissen, ifjan ment ideáljaiért a halálba: nem kapta meg az élet nagyobb próbáit. Hogy jellem és költõi nagyság, szóval nagy jellem és nagy költõiség mennyire eggyé vált benne, arra éppen Az apostol idején szolgáltatta a leg-nagyobb példát.
Tudjuk, ezt a verset 1848 július-augusztusában írta, igen rövid idõ alatt, életének tán a legnagyobb csalódása után. Az 1848-as év csak a kezdetben volt oly lobogóan szép az õ számára, tudjuk, hogy a nyár elején fellépett képviselõnek, szégyenletesen - ezt kell mondanunk -, az egész ország, az egész akkori szellemiség és közélet számára szégyenletesen megbukott; nemcsak hogy lemaradt, alulmaradt a szavazásban, hanem majdnem kiverték, és éppen a szülõföldjérõl, azokból a falvakból, amelyeket õ azelõtt is halhatatlanított. Az ember azt gondolná, hogy akármilyen tiszta jellem valaki, akármennyire hisz a népben, a szabadságban, ez után a próba után megtorpan. Összeomlik, vagy legalábbis visszahúzódik. Petõfi nagysága és Az apostol érdekessége és tartalma az, hogy épp ebben a versben fejezõdik ki: a csalódások ellenére egy fiatal, 25 éves ember hogyan tud tovább hinni az ideáljaiban, hogyan marad hû mindazokhoz az eszmékhez, amelyeket magának kidolgozott, amire talán élete végén egy sztoikus aggastyán sem képes. Számomra ezért volt mindig fontos Az apostol.
Sokáig nem tartották és azt hiszem, az esztétika ma sem tartja számon Petõfi legfontosabb mûvei sorában. Ezt nyugodtan tévedésnek lehet mondani. Igaz, elüt a többi versektõl; addig a leghíresebb, legsikeresebb verse, mondjuk, a János vitéz volt, de még a népiestõl elütõ verseket is valahogyan népies modorban, a korszaknak a Magyarországon elfogadott modorában írta. Ebben a versében jelenik meg egyszerre idegen példák nyomán, a francia romantizmus és egy kicsit Dickens romantikájának hatása alatt is egy új szemlélet; egyrészt a külvárosok, a szegény városnegyedek embereit ábrázolja, másrészt pedig azt az ideális, semmi akadályt nem ismerõ forradalmárt, akinek a személyisége tulajdonképpen 50-60 év múlva jelent meg az európai irodalomban. Énnékem mindvégig egyik kedves versem, kedves olvasmányom volt, épp azért, mert újat próbált - igen szerencsésen - megvalósítani ez az, ismételem, fiatal ember létére már rettenetes csalódásokon átment, de ezekkel dacoló költõ. És ugyanakkor egy új világot is igyekezett bemutatni: hogyan kell viselkednünk a megpróbáltatásoknak ebben az utcájában is, akkor, amikor saját népünk fordul esetleg ellenünk.
Hogy a nagy költõ mindig nagy ember-e, errõl az igazán nehezen tisztázható kérdésrõl Babits Mihály mondott egy igen szép mondatot, így hangzik: "Tiszta költõ csak tiszta ember lehet." Lehetnek tehát óriási tehetségek, igazolhatják a szenvedésüket, de arra, hogy miként kövessen valaki egy szép, tiszta, egyenes utat az életben, arra példát a mi Petõfink adott, ez az õ egyedülisége, szinte az egész világirodalomban. Ezért szeretem én, szerettem õt mindig rendkívülien, és ezért tartom igen figyelemreméltó alkotásnak Az apostolt.
1969. május
Mit vesztettünk benne?
Azt, hogy Petõfiben mit nyertünk,
többé-kevésbé tudjuk - Aranytól Adyig,
Illyésig a legilletékesebbek írták az emlékezetünkbe.
Ebben a rövid emlékezésben én inkább arról
beszélnék: mi az, amit elvesztettünk benne.
Amíg Puskin-könyvemen
dolgoztam, minduntalan az eszembe jutott. A két költõ
közt nyilvánvaló a különbség. Puskin
romantikus kalandjai közt is megmaradt annak a klasszikus ízlésû
költõnek, amivé Pétervár s latin költõi
nevelték; Petõfi mint a népiség fölfedezõje
nyitott új korszakot, de népi realizmusa mögött
a leghitelesebb romantikus alkat lobog. Van azonban valami, amiben feltûnõen
hasonlítanak: szellemük felfedezõi mozgékonysága;
az, ami Puskinból irodalomalapítót csinált,
a jövõ orosz szellem térkép-elõrajzolóját
s a folyton utazó Petõfivel nemcsak kis hazáját
járatta be, de mindig új mûfaji tájakat fedeztetett
fel.
Amikor Karácsony
Sándor kis diáklapjába elõször írtam
róla, már ezt emeltem ki: jobb-rosszabb bordalokból,
versbe szedett anekdotákból kiindulva, hogy csatolt szinte
versrõl versre új mûfajokat, mûfaji változásokat
a meghódítotthoz, s hogy tudta azt, amiben erejét
megmutatta, továbbfejleszteni, s meg nem ismételni. Ez a
felfedezõ ökonómia elbeszélõ költeményeiben
még szembetûnõbb, mint lírája mûfaji
sejtoszlásában. Az elõdök modorával leszámoló
A helység kalapácsa, a népiséget gyõzelemre
vivõ János vitéz, a vízesészuhogású
Salgó, a verses regényt forradalmi hévvel olvasztó,
emelõ Az apostol; a négy év alatt írt négy
mû szinte felnagyított képét adja az egész
munkásságában folyó mûfaji burjánzásnak.
Pályája végén a legjobb úton volt, hogy
a prózai mûfajokat is annektálja. Senki sem írt
Mikszáthig mesterkéletlenebb magyar prózát;
útleírásai, az Arany-levelek megmutatják, mi
lehetett volna regényben, novellában; akik drámáját
látták s újföld-föltáró s
megszálló erejét ismerik, elhiszik, hogy ezt a terepet
is meghódította volna.
Erre a mûfaji
mohóságra, leleményre sosem lett volna nagyobb szükség,
mint 49 után. Azt, hogy a politikus Petõfit mivé érlelte
volna Puskin dekabrista élményének mélyebb,
nagyobb égaljváltozást hozó mása: nem
tudom. De hogy amikor az irodalmat valóban újra kellett alapítani,
tehetsége nemcsak a nemzeti erkölcs, de a nemzeti irodalom
bemerevedését - akár mint számûzött
is - hatalmasan akadályozta volna, abban nem kételkedem.
Azt, hogy az írói munka számára új programot
kell adni, új mûfajokat kijelölni, a kortársak
közül Kemény Zsigmond érezte leginkább.
De benne is megvolt Arany s a többi itthon maradt nehézvérûsége.
Petõfi arra
lett volna képes nagyban, amire Vajda kisebben: hogy kitartson és
alkalmazkodjék egyszerre: a megõrzött márciusi
tüzet modernebb mûfaji kohókba vezesse. A Toldik, Buda
halálák mellett egy mickiewiczi vagy puskini verses regény,
esetleg gogoli szatíra, Az ember tragédiája körül
az indulat drámakoszorúja, lírája gondolati
elmélyülésén kívül ez telt volna
tõle; és körülötte egy bátrabb, jobbkedvû
Arany, szemérmesebb Jókai, kigyúlt Vajda János,
a Zilahy Károlyok életben tartott nemzedékei. A magyar
irodalom sebes fejlõdése 1860-ra megállt, Ady várásává,
elõkészítésévé hûlt, Petõfi,
ha csak annyi évet ér, mint Puskin, ezt a tetszhalált
bolygatta volna fel.
A század
második fele: ez az, amit elvesztettünk benne, ez az, amit
a fiatal jellem ugratóinak, mindazoknak, akik irodalmunk újraalapítóját
a segesvári csata-téren pazarolták el, nehéz
megbocsátani.
Budapest, 1969. május
TUDÓSPORTRÉK
KARDOS ISTVÁN
"Szociológusnak lenni veszélyes mesterség..."
Szalai Sándor (1912-1983)
Egyike volt a minden vonatkozásban valóban européer magyar tudósoknak. Neveltetése, családi környezete, egész élete alakította így karakterét.
1912-ben született Budapesten. A lipcsei, a frankfurti és a zürichi egyetemen tanult. Dolgozott az irodalmi, tudományos könyvkiadásban, a Külügyi Akadémia igazgatója is volt, végül az UNITAR, az ENSZ Kutatási és Oktatási Intézetének helyettes igazgatójaként dolgozott 1966-1972-ig. 1948-tól 1970-ig a MTA levelezõ, azután haláláig rendes tagja lett. Egész életét a tudománynak, elsõsorban a szociológiának szentelte. Hithû szociáldemokrata volt, mint egész családja. A koncepciós perek áldozatainak sorsát õ sem kerülhette el. 1950-ben letartóztatták, és csak 1956 márciusában rehabilitálták. Ezután ismét elfoglalta méltó helyét a magyar tudományos életben. Tanított magyar egyetemeken, Amerikában, Németországban, erre mûveltsége, nyelvtudása predesztinálta.
Egészen fiatalon olyan élményszerû találkozókra nyílott lehetõsége, mint megismerkedni szülei barátjával, Ignotusszal, aki náluk vendégeskedett. A nyári, Erdélyben töltött vakációs hónapok alatt eljárt szüleivel Csucsára, apja barátjához, Adyhoz, aki szerelmével, Csinszkával gyakran ott tartózkodott.
Családja szilárdan kötõdött a baloldali mozgalmakhoz. Friss István, Péter György unokatestvérei voltak. A szociáldemokratákhoz közelálló Vámbéry Rusztem, Fényes László is a baráti kör tagja volt. Az édesapa jogtudós és a Jogállam címû folyóirat fõszerkesztõje mint Puccini jogi képviselõje, elküldte Londonba, tizenhat évesen, Bernard Shawhoz, hivatalos ügyben. Shaw igen kedvesen fogadta és vendégül is látta az ifjú "követet".
Már nagyon fiatalon érdeklõdéssel fordult a századelõ demokratikus és liberális mozgalmai felé. Sokáig foglalkoztatta a Huszadik Század Köre, a Galilei Kör és a Társadalomtudományi Társaság szociológiát megalapozó munkája. Érdekes módon a legjobban mégis a matematika érdekelte. A róla készített portréfilmben kérdésemre az alábbiakkal indokolta. "Az ókorban a matematikai gondolkodás mintája, paradigmája volt nagyon sok tekintetben a filozófiai gondolkodásnak. [...] Már Newton megmondotta, hogy a természet törvényei a matematika nyelvén íródtak." Arra a kérdésre, hogy ez miképpen értendõ a társadalomtudományra, így válaszolt: "A matematika ilyen univerzális partitúrát jelent mat is számomra. A matematika korántsem egyszerûen mennyiségi szemlélet, fõleg a modern matematikában nem." Sokat foglalkozott a társadalmi gondolkodás elméletének és gyakorlatának történelmi fejlõdésével. "Az állami praxisnak gyakorlata és módszertana fejlõdött és szakosodott is. [...] Az exponenciális fejlõdés és komplexitás lehetetlenné teszik, hogy a hagyományos módszerekkel lépést tartsunk a fejlõdéssel." Sohasem általános elvekben beszélt csak, hanem gazdagon illusztrálta konkrét példákkal is gondolatait. Így például azt, hogy mi a különbség az ókori Róma és egy mai város infrastrukturális problémái között. Más példája: "1936-ban hazánkban talán 400 vagy 600 oszcilloszkóp volt. Ma legalább két és félmillió, csak ezeket nem oszcilloszkópnak, hanem televíziós képernyõnek nevezik."
Rendkívül fontosnak tartotta a tudományos ismeretek mellett, az úgynevezett köznapi tudást.
A korszerû mûveltség, felkészültség megítélésében is dinamikus szemléletû volt. Õ is úgy látta, akárcsak sok tudóstársa, hogy "A jövõ nem olyan lesz, mint szokott lenni". Nem tagadta a klasszikus alapmûveltség nélkülözhetetlenségét, de az exponenciális fejlõdés gyorsulását meghatározó körülménynek tartotta. "Óriások országába illõ mellékhatásokat produkál a tudományos-technikai forradalom, nemcsak az emberek környezetében, hanem az emberek tudatában is. Lassanként a tudományos könyv és a tankönyv alkalmatlan közlési eszközzé válik. Átfutási ideje 4-5 év. Mire megjelenik, fontos összefoglaló lehet, de nagyon sok tekintetben elavult."
Nem fetisizálta a tudomány eredményeit, fõleg a társadalomtudományt -illetõen. "Tévedni minden tudomány területén lehet, sõt ez szükségszerû. Még a matematikában is kiderülnek a bizonyítás hiányosságai, vagy az, hogy az addig ismert határokon túl elveszti érvényességét."
Tudománya területén az óvatos, lépcsõzetes munkát tartotta szükségesnek. "Szociológusnak lenni veszélyes mesterség." Egy kicsit ezzel saját életére, sorsára utalt, nem minden malícia nélkül. "Hajlékony és fejlõdõ értékrendszerre van szükségünk. [...] A végsõ különbség az értékekben van."
Mindig a semlegesség híve volt a tudományban, de a politikában következetes baloldali. Küzdelmesen élt, indulatokra hajlamos embernek ismerték meg tanítványai, barátai, tisztelõi. Európai mûveltségû tudóst vesztett benne el a magyar tudomány. Hiányát érezzük.