| TARTALOM | ||
| BARÁTH LAJOS | Filagória a hollandoknak | |
| ÁGAI ÁGNES | Versek | |
| SIMOR ANDRÁS | Három tárca | |
| CSEPELI SZABÓ BÉLA | Versek | |
| DÉR ENDRE | Betyársirató | |
| CSANÁDY JÁNOS | Cserepeim a múltnak kútjából | |
| TOKAI ANDRÁS | Versek | |
| KELECSÉNYI LÁSZLÓ | Kegyelem | |
| DOBOS ÉVA | Üzenet | |
| BIRTALAN FERENC | Erről a napról | |
| HALÁK LÁSZLÓ | A nagykorúság napja | |
| MEGMENTETT OLDALAK | ||
| Rónai Mihály András verseiből és fordításaiból | ||
| KOSZORÚ | ||
| ILLYÉS GYULA | Micsoda alkony! | |
| FÜST MILÁN | Önarckép | |
| VOX HUMANA | ||
| BARANYI FERENC | Kiegyezés? | |
| MAGYAR SORSOK | ||
| SZIGETI JÓZSEF | Előhang intellektuális önéletrajzomhoz | |
| MŰHELY | ||
| ROZSNYAI ERVIN | Heleno Saña két könyvéről | |
| HELENO SAÑA | Németország és Európa | |
| FÓRUM | ||
| VIDA JÁNOS | Vállalkozás a közjóért | |
| MORFONDÍROZÁS | ||
| SZERDAHELYI ISTVÁN | Szélhámosok eszmélkedése | |
| PETŐ GÁBOR PÁL | Privatizálás és Nagy Sándor | |
| OLVASÓLÁMPA | ||
| MILLOK ÉVA | Két könyvről | |
| (emmi) | Könyvajánlat | |
| Ion Irimescu (1903) és George Grosz (1893-1959) rajzaival |
ION IRIMESCURÓL
1988-ban a bukovinai Fălticeni-ben ismerkedtem meg vele, abban az egykori bojárpalotában, ahol 1983 óta életműve legjavát őrzik. Akkor már nyolcvanöt éves volt (1903 februárjában született a moldvai Preoteşti-ben), de húsz esztendőt szemrebbenés nélkül letagadhatott volna. Nem is annyira fizikumából, mint inkább lényéből és szelleméből áradt az a robusztusság, amely egész művészetét áthatja, s e bámulatos 441 plasztikai alkotást bemutató retrospektív tárlat valamennyi darabjára meghatározó jelentőségű. Irimescu – Constantin Brăncuşi mellett – a legnagyobb román szobrász; sajátos, öntörvényű realizmusa, a tiszta formák kibontására igyekvése – mely részint a moldvai-bukovinai paraszti művészetből, részint az óriás honfitárs, Brăncuşi formateremtő hagyományából táplálkozik – eltéveszthetetlenül egyéni plasztikai nyelven szólal meg. Ami grafikai lapjait illeti, korántsem afféle melléktermékek, s nem is egy szobrász ujjgyakorlatai – szerves részét alkotják életművének. Rajzaira is ugyanaz jellemző, mint ami szobraira. Az erőteljesség, a fölényes technikai tudás és elmélyült előadás, a mind nagyobb egyszerűségre törekvés; sőt, a törekvés az „abszolút kiegyenlítettségre”, mely Brăncuşi szerint a szépség lényege..
TABÁK ANDRÁS
A szerkesztőség köszönetét mond olvasóinak a lap számára küldött adományokért, amelyek lehetővé tették a postai áremelések miatti többletköltségeink mérséklését. Egyúttal kérjük, hogy gyűjtsenek újabb előfizetéseket a folyóirat részére.