TARTALOM | ||
BARÁTH LAJOS | Filagória a hollandoknak | |
ÁGAI ÁGNES | Versek | |
SIMOR ANDRÁS | Három tárca | |
CSEPELI SZABÓ BÉLA | Versek | |
DÉR ENDRE | Betyársirató | |
CSANÁDY JÁNOS | Cserepeim a múltnak kútjából | |
TOKAI ANDRÁS | Versek | |
KELECSÉNYI LÁSZLÓ | Kegyelem | |
DOBOS ÉVA | Üzenet | |
BIRTALAN FERENC | Erről a napról | |
HALÁK LÁSZLÓ | A nagykorúság napja | |
MEGMENTETT OLDALAK | ||
Rónai Mihály András verseiből és fordításaiból | ||
KOSZORÚ | ||
ILLYÉS GYULA | Micsoda alkony! | |
FÜST MILÁN | Önarckép | |
VOX HUMANA | ||
BARANYI FERENC | Kiegyezés? | |
MAGYAR SORSOK | ||
SZIGETI JÓZSEF | Előhang intellektuális önéletrajzomhoz | |
MŰHELY | ||
ROZSNYAI ERVIN | Heleno Saña két könyvéről | |
HELENO SAÑA | Németország és Európa | |
FÓRUM | ||
VIDA JÁNOS | Vállalkozás a közjóért | |
MORFONDÍROZÁS | ||
SZERDAHELYI ISTVÁN | Szélhámosok eszmélkedése | |
PETŐ GÁBOR PÁL | Privatizálás és Nagy Sándor | |
OLVASÓLÁMPA | ||
MILLOK ÉVA | Két könyvről | |
(emmi) | Könyvajánlat | |
Ion Irimescu (1903) és George Grosz (1893-1959) rajzaival |
ION IRIMESCURÓL
1988-ban a bukovinai Fălticeni-ben ismerkedtem meg vele, abban az egykori bojárpalotában, ahol 1983 óta életműve legjavát őrzik. Akkor már nyolcvanöt éves volt (1903 februárjában született a moldvai Preoteşti-ben), de húsz esztendőt szemrebbenés nélkül letagadhatott volna. Nem is annyira fizikumából, mint inkább lényéből és szelleméből áradt az a robusztusság, amely egész művészetét áthatja, s e bámulatos 441 plasztikai alkotást bemutató retrospektív tárlat valamennyi darabjára meghatározó jelentőségű. Irimescu – Constantin Brăncuşi mellett – a legnagyobb román szobrász; sajátos, öntörvényű realizmusa, a tiszta formák kibontására igyekvése – mely részint a moldvai-bukovinai paraszti művészetből, részint az óriás honfitárs, Brăncuşi formateremtő hagyományából táplálkozik – eltéveszthetetlenül egyéni plasztikai nyelven szólal meg. Ami grafikai lapjait illeti, korántsem afféle melléktermékek, s nem is egy szobrász ujjgyakorlatai – szerves részét alkotják életművének. Rajzaira is ugyanaz jellemző, mint ami szobraira. Az erőteljesség, a fölényes technikai tudás és elmélyült előadás, a mind nagyobb egyszerűségre törekvés; sőt, a törekvés az „abszolút kiegyenlítettségre”, mely Brăncuşi szerint a szépség lényege..
TABÁK ANDRÁS
A szerkesztőség köszönetét mond olvasóinak a lap számára küldött adományokért, amelyek lehetővé tették a postai áremelések miatti többletköltségeink mérséklését. Egyúttal kérjük, hogy gyűjtsenek újabb előfizetéseket a folyóirat részére.