KARDOS ISTVÁN
A magyar pszichológia klasszikusa
Szondi Lipót (1893-1986)
Fölösleges bizonygatni, hogy a pszichológia milyen
tekintélyes történelmi múltra tekint vissza.
A régi görögök a lélektana testi, szervekkel
kapcsolatos tulajdonságokkal hozták összefüggésbe.
Tudománnyá válása hosszú tudományos-történelmi
folyamat eredménybe, melybe idõnként "belezavartak"
különbözõ divatos irányzatok, mint például
(hogy egy idõben közelít említsünk) a 19.
század utolsó harmadához Wilheim Wundt "pszichologizmusa",
amely rendkívül eltúlzott jelentõséget
tulajdonított a lelki tényezõk emberi magatartást,
kulturális fejlõdést, társadalmi folyamatokat
meghatározó voltának. Õ természetesen
csak egyike volt a különbözõ irányzatok képviselõinek.
Arisztotelésztõl hosszú a névsor Sigmond Freudig.
Ahogy a kémia Daltontól, a fizika Newtontól vált
igazán tudománnyá, nem tagadva a nagy elõdök
érdemeit, akik kikövezték az ide vezetõ utat.
A pszichológia mindig kapcsolatban állott
a filozófiával. Napjainkban rendkívüli módon
tagozódott és egy sor alaptudomány mellett határtudományként
is jelen van. A "pszichológia" szót elõször 1590-ben
Coclenius elsõ munkája címként ismerhette meg
a világ. Nincs hely és lehetõség, s nem is
célja e cikknek, hogy az óriások munkásságát
akárcsak röviden körvonalazza, de Bacon, Descartes és
Avicenna az, akiknek különösen nagy érdemei voltak
abban, hogy tapasztalati alapon megsejtsék: a pszichológia
a természettudomány és a társadalomtudomány
érintkezései pontjai között is fellelhetõ.
A szociálpszichológia, a pedagógia fontos részeként,
az orvostudomány egyik szakmai területeként, munkapszichológiaként,
mûvészetpszichológiaként közismert és
elfogadott.
Nem nélkülözhetõ ma már a bûnüldözésben,
a sportban, a vezetés elméletében, az ember-gép
viszony alakításában, ami több mint az ergonómia.
A legklasszikusabb területe azonban a mélylélektan igazán
Siegmund Freuddal kezdõdött. Négy kiemelkedõ
alakja volt e terület mûvelõinek és fejlesztõinek,
Freud, Adler, Jung és a magyar Szondi Lipót. Elsõsorban
róla és módszereirõl kívánunk
szólni a továbbiakban.
Szondi Lipót 1893. március 11-én született,
Nyitrán. Apja kétszer nõsült, Szondinak tizenhárom
testvére volt. Öt éves koráig csak németül
és szlovákul tudott, ezután tanult meg magyarul. Bár
apja segédrabbi volt, sohasem volt vallásos, és misztikus
ösztönöket sem tulajdonítottak neki.
Budapesten végezte tanulmányait, majd
Ranschburg Pál idegosztályán dolgozott. Az elsõ
világháborúban szanitécként, majd orvosként
szolgált. A Szövetség utcai kórházban
kezdetben belgyógyászati munkát végzett, késõbb
az ideggyógyászat érdekelni kezdte, fõleg a
pszichopatológia. 1924-tõl 1944-ig a Gyógypedagógiai
Fõiskola kutatólaboratóriumát vezette, és
pszichopatalógiát tanított.
A harmincas évektõl kezdett behatóan foglalkozni
a mélylélektannal és az örökléstannal.
E két tudomány kísérleti módszereként
dolgozta ki a világhírnévre szert tett módszerét,
a Szondi-tesztet.
A mélylélektan elsõ kimunkálója
Freud volt, aki feltárta, hogy a tudatos lelki folyamatok alapját
a tudattalanban végbemenõ folyamatok, lelki történések
képezik. Adler és Jung továbbfejlesztette ezt az elméletet.
Adler véleménye szerint az individuálpszichanalízis
az ember lelki fejlõdése fontosabb szerepet játszik,
mint a szexuális kapcsolat. A lelki zavarokban pedig a kisebbrendûségi
komplexust tartotta meghatározónak.
Jung hasonló, de ellenkezõ elõjelû következtetésre
jutott, mint Freud. Szerinte a leánygyerek anyjával szembeni,
a fiúgyerek apjával szembeni ellenséges magatartását,
lényegében féltékenységi komplexusát
tartotta meghatározónak. Jung az álmot, Freudhoz hasonlóan,
a tudattalan legfontosabb megnyilatkozási formájának
tekintette.
Freud, Adler és Jung mellett kétségtelenül
Szondi Lipót a lélektan tudományának negyedik
óriása. 1939-ben egycsapásra világhírû
lett a genfi nemzetközi kongresszuson tartott elõadásával.
Nemzetközi elismertsége még a harmincas évek
zsidótörvényeivel szemben is biztosított számára
némi védettséget, de könyveinek kiadását
már nem engedélyezték.
Szondinak a mélylélektanhoz való legfontosabb
hozzájárulása a sorsanalizisben nyilvánult
meg. A sorsanalizis a családi tudattalant feltételezi, amit
az egyén génjeiben hordoz. A vele született ösztönalkat
az életutat, az életpályát, a párválasztást
határozza meg. Az egyén ösztönkiélése
azonban lehet pozitív vagy negatív, tehát nem eleve
meghatározott.
A tudatos lelkivilágon kívül a sors alakulásába
belejátszik egy tudattalan lelki szféra - a családi.
Szondi nagy érdeme a pszichológiai vizsgálatok ez
irányú tesztmódszerének kidolgozása
volt, amit ma az egész világon a pszichológusok alkalmaznak.
A "teszt" szó angolul próbát jelent. Több személlyel
mondatnak véleményt a bemutatott ábrákról,
és ezt matematikailag átlagolják. Így kapnak
az egyes emberrõl személyiségképet. Ez a módszer
mind tehetségvizsgálatra, mind alkalmasságvizsgálatra
kitûnõen bevált.
Szondihoz világhírneve miatt nem mertek hozzányúlni,
így 1944 nyaráig "türelmi idõt" kapott. Gyalázatos
módon üzletet kötöttek a nagy tudós megváltására.
Katonai szállítójármûvek ellenében
engedélyezték volna Palesztínába távozását.
Ez a terv ugyan kútba esett, de életétõl nem
fosztották meg.
1948-ban Zürichbe költözött. Intézetet alapított,
dolgozott, tanított, könyveket írt. 1959-ben elnyerte
a svájci állampolgárságot. Dolgozatait kétévente
Sondiana címmel jelentették meg, díszdoktorrá
avatták.
Sorsanalitikus kutatásának befejezésével
- összegzésével kialakult a nyolc ösztöntényezõ.
Az epilepszia, a hisztéria, a katatónia, a szkizofrénia,
a paranoia, a depresszió, a mánia és a homoszexualitás,
továbbá a szadizmus. Ezek ösztönös érvényesülését,
a sorsválasztást Szondi lappangó (latens) géneknek
tulajdonítja. Az ösztönös vonzalmakat és késztetéseket
"genotropizmusnak" nevezte el. Ezzel a származásból
eredõre utalt.
Tragikus a vég. Felesége halála teljesen megtörte.
Magányát nem tudta elviselni. Az aggok otthonába költözik
Zürich mellett, ott is hal meg. 1986. január 27-én hunyta
le szemét idegen földön, mert hazájából
barbár erõk elüldözték, és ezt sohasem
tudta feledni.
SZERDAHELYI ISTVÁN
Bözsi és a néphatalom
Bözsi a macskám volt. Pontosabban nem az enyém, hanem
a lányomé, aki gyerekkorában megesküdött,
hogy amennyiben kap egy cicát, minden gondját ellátja,
nekünk semmi teendõnk nem lesz vele. Mint ismeretes, a gyerekek
effajta ígéretei semmivel nem érnek többet a
politikusok választási kampányszólamainál,
a kislányom is, mihelyt megkapta Bözsit - gyönyörû,
fekete és karcsú volt, mint egy Chat Noir-reklám -
néhány napos rajongás után egyre feledékenyebbé
vált, s végül inkább feleségül ment
Németországba, hogy ne kelljen a szemrehányásaimat
hallgatnia. Megjegyzem, ezt a választásokon gyõztes
pártok korifeusai is megtehetnék.
A hasonló úton hozzánk került
aranyhalak némák voltak, nem tudtak kimászni az akváriumból,
s feltûnéskeltés nélkül kihaltak. Bözsivel
ilyesmit nem lehetett csinálni, mert valahányszor asztalhoz
ültünk, fel s alá járkálva, farkával
csapdosva ordítozni kezdett, míg meg nem kapta a maga porcióját.
A módszer figyelemre méltó, úgy hívják,
hogy tüntetés, és ha a nyugdíjasok, akiknek ma
már a Spíró György színdarabjából
egykor úgy elhíresült csirkefejekre sem telik, ugyanígy
járkálnának a luxusvendéglõk elõtt,
biztos több sikert érnének el, mint eddig. Megjegyzem,
Bözsi igényes volt, nem evett konyhai maradékokat, s
a parizertõl, amit mi nyugodtan elfogyasztottunk volna, olykor undorodva
elfordult. Biztos, hogy neki volt igaza, a macskák érzékeit
nem lehet olyan kapitalista gyártási és kereskedelmi
trükkökkel átverni, mint az emberekét.
Amúgy tisztességes szakember volt, nem afféle
dologtalan, hájas szobacica. Nap közben vadászni járt
a kertek között, s elkapta az egereket. Tevékenységének
eredményeirõl is mindig tanúbizonyságot tett,
a dögöket behozta a lakásba, és letette a feleségem
lába elé. Akire ilyenkor rájött ugyan a frász,
de fegyelmezte magát, hiszen a dolgoknak megvan a maga õsi
rendje. Az is érdekes, hogy valamiképpen tudta, hogy a háziasszonyra
tartoznak ezek a demonstrációk, hozzám sose jött
a vadászzsákmányaival.
Kemény egyéniség volt, ezek a zugligeti, erdõszéli
macskák mind ilyenek. Megverekszenek a körleteikért,
s nem tartanak a kutyáktól sem. Ha körülcsaholják
õket, összehúzzák magukat, figyelmeztetõ
kurrogásokat hallatnak, s ha nem használ, rugóként
pattannak a kutya arcába. A legérzékenyebb pontjába,
az orrába vágják a karmaikat, s nincs az a komondor,
amelyik nyüszítve-vinnyogva meg ne futna elõlük.
Az emberekkel szemben sem tanúsított
megalkuvóbb magatartást. Hozzá nem lehetett csak úgy
leereszkedni egy kis ütyülü-pütyülü simogatás
erejéig, ahogy az önkormányzati és parlamenti
képviselõk hajolnak le az egyszerû lakossághoz
idõrõl-idõre, ha a kedvük tartja. Az ilyen közeledésekre
vicsorítva reagált, netán a levegõbe is csapott,
ha az idegenek mindenáron ragaszkodtak a becézéséhez.
Velem sem tett másként, választott ügyintézõjének
tekintett, nem a négy esztendõs ciklusok tartama alatt elmozdíthatatlan
gazdájának. Joggal, hiszen bármikor faképnél
hagyhatott, máshová költözve vagy önállósítva
magát, a madarászásból is megélhetett
volna. Ebbõl következõen és se közelíthettem
hozzá, ha nem akarta, ha viszont akarta, akkor addig bökdösött
a fejével, míg az ölembe nem mászhatott, hogy
a kötelezõ simogatási juttatását megkapja.
Reggelente, ha elaludtam a felkelés idejét, bejött,
és rám szólt, hogy tápászkodjak, engedjem
ki a kertbe. Tudatában volt a választói szabadságának,
és számon kérte rajtam a teendõimet.
Az utóbbi idõkben egyre gyengült az ereje, igencsak
öregecske volt már. Aztán egy hete eltûnt. A zugligeti
macskák úgy fejezik be az életüket - a nagyanyámé
is ezt tette -, hogy elmennek valahová, messze, s ott halnak meg,
nem otthon. Rejtély, hogy miért, de én azzal a mítosszal
ámítom magam, hogy ilyenkor Sartre filozófiája
vezeti az ösztöneiket, utolsó óráikban abszolút
szabadok akarnak lenni. Tudom, hogy ez marhaság, de sokkal erõsebben
hiszek benne, mint gyerekkorom bármely vallásos hiedelmében.
Összeforr az erdõszéli szelek zúgásával,
a kertkapu mellett utolsóként még élõ
fenyõnk táncával, az ablakredõnyök zörgésével,
mindennel, ami fontos ebben az egyre érdektelenebbé váló
világban.
Még mindig itt érzem magam körül, bevásárláskor
úgy kell visszakapnom a kezemet a macskaeledeles konzervekrõl,
és este, ha az árnyékok imbolyognak a konyhaablakon,
moccanok, hogy felálljak és beengedjem a kertbõl.
A magam népéhez tartozónak éreztem, s halála
mélyebben érint, mint bármelyik miniszterelnöké.
SZEPES ERIKAIfjú szívekben él?
Talán egyetlen magyar költõ sincs még, akit a kortársak és az utókor annyit bántottak volna, mint Ady Endrét.
Mi lehetett-lehet ennek a hatalmas gondolati és érzelmi viharnak, kavarodásnak az oka, ami a támadásokat életre hívta? Azokat a támadásokat, amelyek az egész életmûvet átszövõ problémákat érintették, kifogásolták, Ady mindig visszatérõ, újra meg újra megfogalmazott legfõbb témáit: magyarságtudatát, a Kelet és Nyugat viszonyában - felületes olvasó számára - a megmagyarázhatatlan, érthetetlen Kelet-imádatot, miközben ott áll vele szemben a vele szöges ellentétben lenni látszó Párizs-imádat, de kárhoztatták a szerelem jellegzetesen Ady-s felfogását, sajátos istenkeresését, a proletariátushoz való vonzódását és forradalmi indulatait is.
Ám a támadások sohasem egyfelõl érték Adyt. Egyazon a témakörben elismerést és elutasítást egyaránt kapott. Ennek oka - a magam számára most így gondoltam végig - feltehetõen az volt, hogy bár Ady véleménye egy-egy számára létfontosságú kérdésben teljesen egyértelmû ugyan, de ez az egyértelmûség korántsem a probléma leegyszerûsítésébõl fakad, hanem abból hogy minden problémát a maga bonyolultságában tekint át, mindennek látja a színét és a fonákját, vizsgálja innen, fürkészi onnan, s a sokféle nézõpont egybevetése után alakítja ki az egyértelmû állásfoglalást.
Magyarságtudatát például a következõ, az egyszerûsítõ gondolkodás számára egymással ellentétben levõnek is felfogható motívumok árnyalják. Egyrészt érzi az ország elmaradottságát (ebbõl származnak A magyar Ugaron típusú versek) másrészt büszke a magyarság történelmének fényes pillanataira és nagy hõseire, történelmünk õs- és hõskorára, a világbíró hunokra, a biblikus átvételû Góg és Magóg mítoszra, a honfoglalás nagy tettére, Dózsára, a kurucokra. Ezek a ritka fényes, nagy pillanatok történelmünkben régebben voltak, mint az elkeserítõen sötétek, a költõ pozitív magyarságtudata mégis belõlük táplálkozik.
Komplex az õ szerelmi érzése is. Még a legboldogabb, a legnagyobb a beteljesült szerelem is élet-halál harc, véres küzdelem, a halált elõre vetítõ, vagy egyenesen annak árnyékában történõ szenvedés és szenvedély (gondoljunk csak A Halál automobilján címû versére); a magyar lírában elõször csapnak össze egy szerelemben egyenlõ nagyságú ellenfelek: Léda mûveltsége, európaisága, felvilágosult eszmeisége - egy ideig legalábbis - elérendõ magaslatot jelentett Ady számára, akit viszont, még e magaslatok elérése elõtt is, természetesen Léda fölé emelt zsenialitása. A világirodalom talán legelsõ igazán modern szerelmi érzése ez. A párkapcsolatban megélt vetélkedés és magány, a férfi és a nõ párkapcsolatának párharc jellege. Ezt a komplex szerelemképet nehezen fogadta el a konzervatív közízlés, és még mára sem igazán tudja elfogadtatni magát. Könnyebben értették meg a nagybeteg Ady vonzalmát a fiatal és egészséges Csinszka iránt, hiszen sokak szemében ez a tiszta - mert mindentõl megtisztult - szerelemnek köze sincs a Léda iránt érzetthez. Csakhogy ez nem igaz. Ady maga figyelmeztet a két érzés kapcsolatára (hiszen az átélõ mindkét kapcsolatban õ, az õ szubjektumán át fogalmazódott meg mindkét viszony). Figyeljünk fel például egy Léda-vers motívumára: az Add nekem a te szemeidet címû vers szempárcseréje elõrevetíti a kései, híres Csinszka-verset: "Add nekem a te szemeidet, / Magam szeretem, ha szeretlek, / S irigye vagyok a szemednek." Majd Csinszkához: "Már vénülõ szemmel õrizem a szemedet."
Legalább ennyire összetett Ady Isten-élménye. A Biblián és vallásoktatáson nevelkedett Ady hamar elszakadt ugyan a hagyományos istenhittõl, de ezzel párhuzamosan már alakította is a maga személyesen Istenének képét, aki egy olyan gyámolító, a költõt magába fogadó Istenné vált, akinek a lényét végül már nem is lehet elválasztani a költõtõl: az istent magában megtaláló költõ lassan maga kezd istenülni. Hite, ahogy maga mondja, prófétáló hit, amelynek segítségével teljesíti önnön küldetéses vitáját, azaz a messiás-szerepet, amely végül egyre közelíti Istenhez.
És nemcsak ennyire összetett, de folyamatosan alakuló, formálódó érzés és gondolatiság volt a forradalmi tudat is, annak tartalma és a forradalmat majdan megvívó közösség megtalálása. A magyarság legjobbjaitól, Dózsától, a kurucoktól, a jakobinusoktól s utódaiktól várt magyar megváltás-gondolat beteljesítõit Ady egyre körvonalazottabban látta: a kisnemesi származású, majd a mûvelt nagypolgársághoz vonzódó Adyt a magyarságnak mint nemzetbeliségnek a felismerése vezette el a cselekvõ nép gondolatáig, késõbb a cselekvõ nép vezetésére alkalmasnak tartott proletáriátusig. S a felszabadult - felemelkedett magyarság gondolata - különösen az I. világháború hatására - egyre inkább a népek felemelkedésének gondolatává nemesült, túllépett a magyarközpontúságon, és a marxi-lukácsi nembeliségben értelmezõdött. A Rohanunk a forradalomba-program nemcsak Magyarországnak szólt, hanem minden haladó gondolkodású embernek, aki "ember az embertelenségben", Az eltévedt lovas nem a világháborúba sodort magyarság magányának, elhagyatottságának allegóriája, hanem az egész, háborúba tévelyedett emberiségé. Aki ezeket a gondolatokat csak magyar problémaként értelmezi, szûkíti Ady gondolatiságát, és szegényíti, meghamisítja látképét a világról.
Befogadásának nehézségét éppen ezek a komplex gondolatok okozzák. És ezek teszik lehetõvé azt is, hogy az összetettséget hamisan leegyszerûsítsék, az összetett kérdésnek csak egy-egy oldalát emeljék ki. Jó példája volt ennek az Ady halálának tizedik évfordulóján, 1929-ben rendezett vita A Toll címû folyóiratban, Kosztolányi véresen igaztalan vádiratával, Az írástudatlanok árulásá-val. Az egyszerûsítõ vulgarizálás máig sem szûnt meg. Engedjék meg, hogy saját személyes élményeimmel illusztráljam, miképpen tárta elénk a mindenkori politika által manipulált oktatás az iskolában Ady Endre költészetét.
Az általános iskola alsó tagozatában (oda jártam 1953-57 között) csak A proletárfiú versé-t tanultuk. Felsõben (1957-61) a Csák Máté földjén-t, A grófi szérûn-t és A csillagok csillagá-t. (Emlékeztetõül az utolsó két sor: "Mióta ember néz az égre, / Vörös csillag volt a reménye".) Gimnáziumban zseniális magyartanárom, a minden tanítványa sorsát halála után máig is irányító Kovács Endre, fittyet hányva a tananyagnak és a tankönyvnek, a maga mélységében és teljes spektrumában tanította nekünk Adyt, és még ahhoz is volt ereje és bátorsága, hogy a kamaszkorban József Attiláért rajongó osztálynak bebizonyítsa: Bartók mellé nem József Attilát, az egyértelmûen proletárköltõt kell társítanunk (bár a kor tudományosságában erre is történtek kísérletek: Bartók éjszaka-zenéit vetették tudományos analízisekkel egybe a Téli éjszaká-val tipologikus és motivikus egyezéseket mutatva ki bennük), hanem Adyt. A kötelezõ tananyagban egyébként az akkori tudásunkkal és érzékenységünkkel teljességében még nem értelmezhetõ Az õs Kaján szerepelt, és mellette, ellenpontként tálalva Az öreg Kúnné. Gimnáziumba 1961-65 között jártam. Egyetemi tanulmányaimról nem beszélek, mert magyar szakos voltam, tehát mélyebben beavatott (különben is, az idõ elõre haladt, és ez kedvezett az Ady-recepciónak), és most az általános közvélemény alakulását és alakítását vizsgáljuk.
Az idõ múlik, már gyermekeim is kinõtték a gimnáziumot, de most a felkészüléshez kezembe vettem a sokféle gimnáziumi tankönyv közül kettõt, amelyek 1989 után íródtak. Az egyikben Adyt legfõképpen és legnagyobb számban istenes versei képviselik, mellettük a Csinszka-versek, az egyszerûek, a letisztultak. A másikban a magyarság-versek közül azok, amelyek a magyar létre ébredést, a magyarság megvallását, a kurucos, mindenkivel dacoló hazafiságot sugallják, ebben a felfogásban társítják ide Az eltévedt lovas-t is, szûkítve-torzítva annak emberiség méretû vízióját.
Kíváncsi lettem rá: miképpen él ma Ady, ennyi manipulált Ady-kép után, közös tudatunkban? Ezért saját kezdeményezésemre, egyszemélyes kutatást végeztem különbözõ szintû oktatási intézményekben: egy általános iskola 8. osztályában, egy középiskola III. osztályában, egy egyetemi szemináriumi csoportban, valamint egy természetes, nem tudatosan létrehozott vagy korcsoportként létezõ közösségben: az én 10 emeletes panelházam egyik lépcsõházának lakói között (30 lakás). A csoportok tagjainak száma kb. azonos volt, 20 fõ körül, kivéve az egyetemi csoportot, amely 10 fõbõl állt.
Két kérdést tettem fel mindenütt. 1. Kit tart a 20. század 3 legnagyobb magyar költõjének? 2. Kit kedvel legjobban a 20. század magyar költõi közül? Arra gondoltam ugyanis, hogy nem feltétlenül a kanonizált 3 legnagyobb között van a legkedvesebb, legközelebb álló.
A felmérés a következõ eredményeket hozta:
Az általános iskola 8. osztályában (18 fõ) a három legnagyobb költõ Radnóti Miklós 15 ponttal (pontnak számítom a névelõfordulások számát), második József Attila 8 ponttal, a harmadik hely megoszlik Tóth Árpád és Ady között 6-6 ponttal. Tehát Radnóti két és félszer annyi pontot kapott, mint Ady. A kedvenceknél is Radnóti áll az élen 7 ponttal, õt követi Weöres és Reviczky Gyula 2-2 ponttal (Reviczky 1889-ben halt meg), míg Ady, József Attila, Tóth Árpád, Móricz Zsigmond (N.B.: költõket kérdeztem!) és Romhányi József 1-1 ponttal. Ezek a gyerekek 14 évesek, tehát 8 éve, 1990-91-ben kezdtek iskolába járni. Az õ legnagyobb és legkedvesebb költõjük egyértelmûen Radnóti - feltehetõleg külsõ befolyásra.
A középiskola 3. osztályában (24 fõ) így alakult az eredmény. A három legnagyobb: Ady 20 ponttal (kiemelten magas), József Attila 14 ponttal, Radnóti 11 ponttal (igaz, az egyik gyerek - középiskola 3. osztály! thy-val írta a nevét, feltehetõleg súgtak neki, és a név írott formáját nem sokszor láthatta). Mellettük Kosztolányi és Babits 6-6 ponttal (ez jóval alatta marad a legnagyobbaknak), Juhász Gyula és Krúdy (ismét bekerült egy prózaíró!) 3-3 ponttal, Móricz (megint próza!) és Kosztolányi 1-1 pont. A kedvencek az elsõ két név esetében logikusan alakultak. Elsõ helyen Ady 10, József Attila második 6 ponttal, de a nagyok közé magas pontszámmal harmadikként bekerült Radnóti itt csak 4 pontot kapott, így alatta marad Karinthy Frigyes (nem én tévedek!) 5 pontjának, Móricz ismét kapott 2-t, Kosztolányi, Tóth Árpád és Arany János (érettségi elõtt egy évvel mint 20. századi költõ!) 1-1 pont.
Az egyetemi szemináriumi csoport (10 fõ) eredményei. A három legnagyobb: József Attila 9 ponttal (ez a tíz fõ esetében ugyebár kilencven százalék), Weöres követi 6 ponttal és csak utána következik Ady 5 ponttal (tehát 50%-kal). Mellettük Kosztolányi, Szabó Lõrinc, Pilinszky 2-2 pont, és felkerült még Babits, Radnóti, Kassák és Tandori 1-1 ponttal. Látható, hogy a magyar szakos egyetemisták névskálája jóval szélesebb (Szabó Lõrinc, Kassák, Pilinszky és Tandori a fiatalabbaknál nem szerepel).
A kedvencek alakulása még érdekesebb. Elsõ helyen áll József Attila 4 ponttal, utána Parti Nagy Lajos (aki új név, de máris a második helyen!), megelõzve Adyt, Weöres Sándort, Kosztolányit és Pilinszkyt, akik csak 1-1 pontot szereztek. Egyetemistáim 1977-80 között születtek, már az általános iskola is a rendszerváltás után érte õket, így az értékek szétszóródása - az egyetlen hivatalos kánon felborulásával és helyette többféle új kialakulásával magyarázható.
A közvetlen lakóközösségemben élõ felnõtteknél (átlagos életkoruk 50 év fölött, számuk a felmérésben 20 fõ) az eredmény így alakult. Elsõ helyen áll Ady és József Attila 14-14 ponttal, õket követi Radnóti 9-cel, Kosztolányi 6-tal, Tóth Árpád 3-mal, Babits, Szabó Lõrinc, Nagy László, Váci Mihály és Kassák 2-2 ponttal, majd Pilinszky, Illyés, Garai Gábor, valamint Arany János (egy századot késve) 1-1 ponttal. A névsorból többféle ízlés és mûveltségélmény olvasható ki. A háború elõtt iskolázottaknál magas a Babits, Kosztolányi, Tóth Árpád-index, a háború után közvetlenül iskolába került esõ generációnál belép Kassák, Illyés, mellettük az 50-es években az 1960-as évek elején a kialakuló újfajta kánonoknak megfelelõen egyrészt Váci Mihály és Garai Gábor a tûztánc-nemzedék képviseletében, Nagy László a szocialisták népi irányából és Pilinszky a hitet már nem klerikális reakcióként értelmezõ korszak követeként. A kedvencek is körülbelül ezt tükrözik. A 20 fõbõl 5-en (25%) állítják elsõ helyre Adyt, utána József Attila és Kosztolányi következik 4-4 ponttal, Tóth Árpád 2-vel, és 1-1 ponttal bekerültek még Babits, Radnóti, Csanádi Imre, Váci Mihály, Nagy László, Garai Gábor és meglepetésre Mészöly Dezsõ.
Adyra koncentráltan összegezem tehát: a felnõttek és a középiskolások körében áll elsõ helyen Ady a három legnagyobb között, az általános iskolásoknál fel sem került a legnagyobbak közé, az egyetemistánál József Attila pontjainak a felét kapta, még Weöres Sándor is egy ponttal megelõzi. Az arány a kedvenc kérdésében is hasonló. A felnõtteknél és a középiskolásoknál áll elsõ helyen a kedvencek között, az egyetemistáknál 10 fõ közül csupán 1 szavazott rá, míg Parti Nagy Lajosra ketten. Ahogy a mûvelt szlengben mondani szokták: No comment.
FRIDECZKY FRIGYES
Fegyver a konzervativizmus
kezében
John Kekes: A liberalizmus ellen
Új fegyvert kapott a konzervativizmus John Kekes könyvével:
A liberalizmus -ellen Ez a most - Balázs Zoltán fordításában
magyarul is megjelent munka hazai hatásfokát erõteljesen
növelheti felsõoktatási tankönyvvé minõsítése.
Az átfogó filozófiai gondolatrendszert ígérõ
tanulmány súlyát-tekintélyét hangsúlyozandó,
az Európa Könyv-kiadó és a Közép-Európai
Egyetem -Politikatudományi Tanszéke közösen mutatta
be a magyar származású filozófus könyvét,
amelynek jelentõségét - a szerzõ jelenlétében
- Szécsi Gábor fõiskolai tanár, a MTA Filozófiai
Intézetének tudományos fõmunkatársa
méltatta. John Kekes aznap esti angolnyelvû elõadása
- Miért jelent problémát a liberalizmus számára
a rossz kiterjedtsége? - igyekezett elmélyíteni hallgatóságában
azt a tételt, hogy a rossz (úgy is mint filozófiai
kategória) milyen rendkívüli veszedelem az emberi társadalom
részére, mely veszedelem súlyát, ha a liberalizmus
képtelen felismerni, a konzervativizmus hivatása, sõt
kötelessége leleplezni, és évszázados
múltjában bevált retrográd eszközeivel
leküzdeni.
Az 1936-ban született Kékes János
húszévesen távozott hazánkból, ma már
amerikai állampolgár, a State University of New York at Albany
filozófiai és közpolitikai(?) tanszékének
professzorra. Rendkívül termékeny szerzõ, idén
jelent meg tizedik könyve, s több mint 120 szaktanulmány
tanúskodik dicsérendõ szorgalmáról.
Különösen az erkölcs-filozófia foglalkoztatja
(sok egyéb alapfogalom mellett), a jó élet mibenléte,
lehetõsége, az erkölcsi rossz kérdései,
a rossz- és jóakarat, a pluralizmus. Ír a liberalizmus
alapértékeirõl, sokféle áramlatáról,
taglalja a liberális ideológia etikai vonatkozásait,
elemzi a gazdasági és társadalmi egyenlõsdi
problémáit, és a belõlük adódó
politikai képtelenségeket. Szerinte a liberális (társadalmi)
egyenlõsítõ igazságfelfogás az egyenlõségre
törekvés következtében negligálja az érdemet,
mint az igazságosság alapját. Az egyenlõsítõ
liberalizmus a baloldal felé halik, olyannyira, hogy a szocializmustól
sem lehet megkülönböztetni. "Minél baloldalibbak
- mondja Kekes - annál kevésbé tudok velük egyetérteni."
Kekes, miközben egyetért a politikai
és jogi egyenlõséggel (mindenkinek legyen választójoga,
a gyilkost azonos mérték szerint büntessék, akár
gazdag, akár szegény), elveti a gazdasági egyenlõséget,
a társadalmi esélyegyenlõség elvét és
gyakorlatát. Kétségbe vonva a hátrányos
helyzetûek bármiféle értékteremtõ
tevékenységét, a kiugró elitértelmiség
értékteremtõ minõségét kiemelve,
az igazságosság elve alapján azt társadalmilag-gazdaságilag
magasan honorálja. "Jobban szolgáljuk a jövõt,
ha olyanokra költjük a forrásokat akik késõbb
maguk is termelik azokat. Ha a társadalom rendelkezésére
álló erõforrások szûkösek, nem méltányos
azok egyenlõ elosztása. Nem lehet jogos az emberek igénye
az egyenlõ jövedelemre, egyenlõ orvosi ellátásra
és hasonlókra." A rosszak, a gonoszak nem tarthatnak ugyanolyan
bánásmódra igényt, mint a jók. Ha nincs
elég forrás, a börtönben nem lehet azonos értékû
ebéd, mint az iskolákban. Ha az oktatásra költhetõ
pénz korlátozott, ne a szellemileg visszamaradottak életét
próbáljuk jobbá tenni, hanem a szellemileg kimagasló
emberek tanulását, képzését segítsük
elõ.
"Miért történnek rossz dolgok? - kérdezi,
és így felel: - Mert az emberek rosszak." Ám ez rendkívül
leegyszerûsítõ, sõt: primitív válasz.
Az általa prognosztizált "mindannyiunkban túlsúlyban
lévõ, tettünket vezérlõ, mások
iránti rosszakarat", amely a hétköznapi életben
hûtlenségben, tisztességtelenségben, kegyetlenségben
stb. mutatkozik meg, nem lehet mindent kizáró, abszolút
érvényû kategória.
Bátran állítjuk, hogy ezek
milyenségét, fokozatait, avagy részleges, esetleg
teljes hiányát szabályozzák átörökíthetõ
alap (jó) tulajdonságok, az emberiességet kifejlesztõ
hatásos nevelés, közösségi korlátozás,
a társadalmi szokásrend illemkódexe, a törvényileg
is szûkreszabott rosszralehetõség, és a bennünk
kifejlesztett kulturált viselkedés belsõ gátlásossága.
Sem a (katolikus) akaratszabadság, sem a (protestáns) eleve
elrendeltség, sem a történelmi-társadalmi szituáció
nem tehetõ abszolút mértékben felelõssé
az emberek rosszá válásában, bár a Siegfried
Lenz Németóra címû könyvében tapasztalt
"a kötelességteljesítés öröme" - -jellegû
emberi (?), német (?) alapter-mészet kegyetlen végleteket
produkálhat.
Kekes, aki rendkívül sokrétûen
foglalkozik a sokféle liberalizmussal, vitatja, hogy pozitív
eredményt hozhat a szélesebb körûvé tett
szabadság, autonómia, egyenlõség, jog és
igazságosság, mert ha e javak szélesebb körben
hozzáférhetõek, akkor növekszik a rossz kiterjedtsége.
Nem tudja elképzelni a szabad autonóm emberek önkorlátozását,
akik olyan törvényeknek engedelmeskednek, amelyeket maguk kényszerítettek
saját korlátozatlan énükre. A szabadság
engedelmeskedés egy olyan törvénynek, amelyet m magunk
írunk elõ önmagunknak. Egyéni szabadságunk
kiterjedtsége nem kor-látozhatja - gátolhatja mások
társa-dalmilag lehetséges szabadságát. A gazdasági
lehetõségek határai között, társadalmi
közegben kiteljesedõ egyéniségek tudományos,
mûveltségi felívelése különbözõ
lehet ugyan tehetségük felismerése és kimunkálása
révén, következetességük, szorgalmuk és
szívósságuk olykor szerencsés kiugrási
lehetõségek kapcsán, de sohasem mások letiprása
árán.
Kekes félelme a rossz kiterjedésétõl,
és a liberalizmus szabadság, egyenlõség, igazságosság
kiteljesítésének általa javasolt korlátozása
földrajzi térségek, gazdasági-társadalmi
berendezkedések alapján, még a szabadabb légkört
-évszázadok óta megszokott demokrá-ciákban
is vitatják vagy vitathatják, de különösen
rossz szájízt okoz a közép-európai volt
"szocialista országok" -alakulgató, más-más
szabadságértel-mezéssel vajúdó társadalmában.
Mi -éppen csak bátrabban-félénkebben próbálkozunk
élni a gondolat- és szólásszabadság
lehetõségével; s máris csecsemõ-liberalizmusunk
torkára forrasztaná a szót? A gyakorlatban sehol sem
mûködik egy olyan Kekes által elképzelt abszolút
igazságos "ítélõbíróság",
amely a leghelyesebb elvek alapján gondoskodik haszontalan és
hasznos (és még hasznosabb) állampolgárairól.
Az életben, aki közel áll a húsosfazékhoz,
akinek lehetõsége van arra, hogy kikaparja magának
a szebb, nagyobb gesztenyét, az meg is teszi, függetlenül
attól, hogy érdemes-e arra. Másfelõl a mindenkori
uralkodó osztály, párt, kormány sokkal jobban
honorálja az õt kiszolgáló hûséges
pártkatonát, mint a párt- és ideológiasemleges
tudóst, orvost vagy tanárt. Emberhez méltó,
elfogadható polgári életstandardot biztosító
átlagnívót általánossá tenni
minden állampolgár számára - függetlenül
hasznossága mértékétõl - alapkívánalom
lehetne, sõt alapkövetelmény.
Végül egy rosszmájú kérdés.
Vajon indokolt volt e mû felsõoktatási tankönyvvé
nyilvánítása, avagy csupán a nagyobb példányszámú
forgalmát célozza? (Európa)
A photographus doctus
Pécsi József: Különfélék (Összegyûjtött írásai a fotográfiáról)
Pécsi József kivételes alakja a hazai fotográfia
történetének. Ez esetben a kivételes jelzõt
nem udvariasságból használjuk. Szó szerint
értendõ. A Gera József szerkesztésében
az Intera könyvek sorozatban megjelent kötet a fényképezés
történetében járatlan érdeklõdõ
is alkothat valamiféle megközelítõ képet
Pécsi Józsefrõl, a magyar szellemi élet, a
magyar mûvészet ma még nem kellõleg értékelt
és méltányolt nagyságáról. Ha
van poeta doctus, akkor Pécsi a photographus doctus.
A hazai és külföldi (elsõsorban szak) lapokból
összegyûjtött írásai jól példázzák
érdeklõdésének sokrétûségét
és enciklopédikus tudását. Cikkeiben foglalkozott,
többek között, a fotómûvészet esztétikai
kérdéseivel, a korszerû technikai eljárásokkal,
a sajtókép mikéntjével, a mûtermi arcképkészítés
elméleti problémáival, a reklámfotóval,
a tipográfiával, a fotográfia oktatásának
szinte minden vonatkozásával, készített recenziókat,
és méltatott kortársakat, írt kritikákat
és nekrológokat.
Ám Pécsi József elméleti, írói
munkássága nem korlátozódott cikkek fogalmazására.
Több fontos, úttörõ jelentõségû
könyvet is megjelentetett. Már 1916-ban napvilágot látott
A fényképezés mûvészete címû
átfogó monográfiája, amelyben kísérletet
tett a fotográfia, de tágabban véve a kép elméleti-esztétikai
alapkérdéseinek tisztázására (a Különfélék
szerkesztõjének, Gera Mihálynak a gondozásában
látott napvilágot harmadik reprint kiadása 1997-ben).
A könyv egyik méltatója, a nagyszerû fotóriporter
Escher Károly szerint ez a kötet a két háború
közötti magyar festõmûvész generáció
késõbbi sikeréhez is hozzájárult újdonságokra
nyitott szemléletével, igényességével.
A 12 akt címû mûve 1921-ben jelent meg elõször
(szintén Gera Mihály kezdeményezésére
jelent meg újra 1995-ben), a fotó és reklám
viszonyát tárgyaló, a maga nemében elsõ,
1930-as német nyelvû monográfiája pedig 1997-ben
került a boltokba magyar nyelven.
Pécsi nemcsak könyv- és cikkíróként,
hanem szerkesztõként is figyelemre méltót produkált.
Amikor 1927-ben átvette a Magyar Fotográfia címû
folyóirat irányítását, a beköszöntõ
szerint személye garancia volt arra, hogy a lap ne csak a hazai,
de külföldi vetélytársait is túlszárnyalja
majd. Minden bizonnyal így is lett volna, ha a nagy világválság
1929-tõl a kultúrának ezt a területét
megkímélte volna - de, persze, nem tette. Pécsi igyekezett
megbirkózni a mostoha körülményekkel, és
ha világszínvonalú folyóiratot nem is, emlékezeteset
és fontosat így is létrehozott öt éves
mûködése során.
Ha valaki azt gondolná ezek után, hogy Pécsi elsõsorban
afféle tudós- és íróember volt, rosszul
hiszi. Pécsi József, a fotómûvész a magyar
fotográfia egyik vitathatatlan nagysága. Tekintélye
megingathatatlan volt már a két világháború
között is, nemrégen pedig az elsõ hazai fotográfiai
szakkönyvtárat nevezték el róla a budapesti Nagymezõ
utcai Magyar Fotográfusok Házában.
1899-ben született nagypolgári családban, magyarországi
tanulmányai után a müncheni fotóiskolát
végezte el. Már fiatalon tudatosan gyarapította tudását,
magabiztos jártasságot mutatott a társmûvészetek
területén, kiváló fagottjátékos
és híres mûgyûjtõ, elsõsorban bútorszakértõ
volt. Mûvészettörténeti és esztétikai
mûveltsége mellett legendás fotótechnikai tudást
szerzett, amibõl több írásában és
oktatói tevékenysége során is sokat átadott
a kortársainak és az utókornak. Merthogy a fényképészet
iskolai oktatásának megteremtéséért
is õ tette a legtöbbet Magyarországon. Tanított
a Székesfõvárosi Iparrajziskolában és
a késõbbi Szépmíves Liceumban is. Elegánsan
berendezett, korszerû portrémûtermében folyamatosan
tanítványokat fogadott. Élharcosa volt a fényképészet
mint iparosmesterség magas színvonalú mûvelésének,
ahogyan 1948-ban írta: "tanítványaimból [...]
haladó szellemû, alaposan képzett mesterek és
a tehetségekbõl mûvészi ízlésû
mûiparosok váljanak". Egész addigi tapasztalatát,
mûvészi eredményeit át kívánta
adni a tanítványainak. Mindazt, amit a századelõ
fotómûvészeti irányzatából, az
ún. piktorializmusból nemcsak egyszerûen elsajátított,
hanem amit továbbfejlesztve meg tudott menteni a modern fényképezés
mûvelése mellett is. A bonyolult egyedi eljárások,
a finom festõies képteremtés egyik hazai nagysága
volt. Mûveltségének, szellemi és alkotói
frisességének köszönhetõen az elsõk
között üdvözölte az elsõ világháború
utáni mûvészeti megújulást, az avantgárdot
a fotóban is. Iskolát teremtõ önarcképein
követhetõk végig annak a mûvészi fejlõdésnek
a szakaszai, amelyik megújította az egész világ
mûvészi szemléletét. Tárgyfotóival
továbbfejlesztette a német Neue Sachlichkeit, a Bauhaus-szal
rokon szellemiségû fotómûvészeti avantgárd
irányzat eszköztárát. Az elsõk között
vette észre, hogy a gazdasági-kereskedelmi fejlõdés
számára egyre nélkülözhetetlenebb reklámnak
a fotó lehet az ideális médiuma. Méghozzá
az anyag szépségét megmutató, a textúra
érdekességeit, az ipari formák esztétikumát
új látószögekbõl, meghökkentõ
perspektívákkal és vágásokkal ábrázoló
avantgárd fotó. Azt is jól látta, hogy a reklámban
a kép és az egyéb vizuális elemek (rajz, tipográfia
stb.) kapcsolata mennyire fontos. A reklámkép ezek együtteseként
elemzendõ és készítendõ. Könyvét
és reklámfotográfusi munkásságát
ennek a késõbb többszörösen bizonyosságot
nyert meglátásnak rendelte alá.
A negyvenes években, oktatói, mûvészi, írói
pályája csúcsán kellett szembenéznie
az üldöztetésekkel, a nyilas uralom elõl külföldre
menekült. 1945-ben hazatérve elegáns és gazdag
Dorottya utcai mûtermét súlyosan megsérülve
és kifosztva találta. Páratlanul gazdag mûvészi
oeuvre-jét a rengeteg megsemmisült eredeti negatív és
felvétel híján csak nagy nehézsége árán
lehet reprodukálni. Az új hatalom pedig nem méltányolta
addigi érdemeit, mellõzték, elfelejtették.
1956-ban bekövetkezett haláláig igazolványképek
készítésébõl tengõdött.
Összegyûjtött fotográfiai írásai,
Sümegi György utószavával, jegyzetekkel, névmutatóval,
könyvei borítóinak, verzióinak - az önreklámot
szolgáló grafikai munkák a fényképek
hátoldalán - reprodukcióival és néhány
találó fotográfiájával méltó
emléket állítanak ennek a sokoldalú magyar
mûvésznek. (Intera Studio)