Vers azoknak, akik úgy tesznek, mintha nem értenék szomorúsága okát
Én szép szomorúságom,
madár kifosztott ágon,
csattogány,
kik nem értenek téged,
kósza bánatnak vélnek,
halovány
lírai fájdalomnak,
halljátok fáj-dalomnak
az okát,
hogy nincs törvény, csak
örvény,
világom ellen törvén,
csolnakát
szétzúzza, mélyre
húzza,
szilánkja sem lesz újra
látható,
mint tavasszal, ha olvad,
és nincs nyoma a hónak;
kaptató
sem várja már a vándort,
aki tétován áll
ott,
hol az út,
lábának nyoma hol van,
él, de szíve sem dobban,
alvajár,
úticélja is veszve,
már nem költözik messze,
bús madár,
vacog, és fázva fázik,
nem nyárig, de halálig,
sokszoros
oka van fájdalomra,
lehullt dalának lombja,
s korhadoz.
Álmok
1972: Egy csónakban ülünk,
én meg a feleségem, a Karib-tengeren. Cápák
üldöznek. Végre éppen beérnénk egy
védett kikötõbe,
amikor a vízbõl egy hatalmas pincérnõ emelkedik
ki, és így szól: "Vissza, ez itt a szovjet étterem!"
1998: Ismeretlen, sötét városba
kerültem, jó barátommal. Csak õ ismeri a kivezetõ
utat. Cipõm bogozom, leszakad a talpa. Barátom eltûnik.
Rongyos hajléktalan vagyok, a fejem alatt néhány Ezredvég-szám.
Epilógus-féle
A gyerek, aki gombokat
lopott, reszelt, ragasztgatott,
már távolból sem
les ide,
meghalt, örökre elhagyott.
A sóvárgó kamaszfiú
még bennem él, bár
vére hûl,
éber álomban megjelen
félve, tétován,
egyedül.
De hová lett felnõtt
korom,
hol a megváltozott világ?
Még halottként sincsen
velem,
tavaszát vesztett õszi
ág.
A fát megõrzi gyökere,
de engem ki õriz meg itt?
Fölriadok, és hallgatom
december gyilkos lépteit.
Szociográfia, amelyet Vajda
János Jubiláte!
címû versére
emlékezve írt
Viktóriánk szegény
ország,
kikre szavazott, kifosztják
hamarost,
kormánya a törvény
õre,
sitten józanul a dõre,
a drogos,
ám ha a rabló miniszter,
nem cellatársával risztel,
vígan él,
nem is vár vele, ha lophat,
minek álldigáljon sornak
véginél.
államunk bajuszos rendõr,
s ha egy hajléktalan eldõl,
beviszik,
meggondolja, aki inna,
másra kell az alamizsna,
s nem iszik.
Várkastélyt emel a pénzes,
úri jussa van az éghez
idelent,
prókátorral parolázik,
fintorog, ha rongyost lát itt,
s idegent.
A zsebesnek keze zsebben,
szemesnek szeme se rebben,
úgy rabol;
kis tolvajok fosztogatnak,
nagy urak pénzt osztogatnak,
bús akol
lett ahon, hol gyáván
béget,
ordasoktól fél, avégett
benn a nép,
úgy él, mintha nem is
volna,
vagy legalább haldokolna,
rég nem ép
egy tagja sem, sinyvedezve,
elevenen sírba veszve
halni kész;
van-e szeme, csak nincs nyitva,
és mint vágóhídon
birka
odavész?
Sodoma ez, vagy Abdéra,
hol egy ország vár handléra,
sûlyed el,
vagy a harmadik ezerben
megtanulunk élni szebben,
ki felel?
Egy 1965-ös fénykép alá
Ki e fényképen álldogál,
barátra csak akkor talál,
ha álmába az visszajár.
Nincs Fayad, és nincs Tisza-part,
elment, ki élni úgy akart,
a halál karma belemart.
Úgy nézem itten magam
is,
mintha lennék Fayad Jamis,
akit a tutaj messze visz.
Ami volt, végképp elveszett,
írhatunk ugyan verseket,
nosztalgiázni még lehet.
álom, nyesett szárnyú
madár,
ketrecben botladozva jár,
barátot keres, nem talál.
Fogaimról
Fogaim igen girbe-gurbán nõttek,
elülsõ hátra, elõre
a hátsó,
a háborúban nem volt
fogszabályzó,
azóta is egyik másikra
görbed.
Kölyökként alig néztem
a tükörbe,
másfélék voltak
akkor a szokások,
derék szolgák, nincsen
haragra más ok,
hát fogorvossal ritkán
bántom õket.
Elleszünk most már a nagy
harapásig,
mikor a nincset majszolom magamban,
mitõl legvégül mindegyik
fog vásik.
Még életem szúvasodik
fogamban,
mohón harapok, nem várok
sokáig,
Halálomat szétrágom,
míg fogam van.
Faust álmodik
Itt a tavasz, itt a hajnal
zörejekkel, bogarakkal
jég-szívemhez közelít,
talán még fölmelegít.
Az ablakon fény motoszkál,
nem ugat a gonosz uszkár,
farkot álmodik a gyík,
kinõ holnap reggelig.
Azt is hallom, kopácsolnak,
akkor tetõt is ácsolnak,
egyszer város is leszen
itt, a szétdúlt köveken.
Meg egy lánynevetést érzek,
volt tavaszok visszatérnek,
hiába ül förtelem
minden földi tereken.
Fejjel lefelé
Jövünk az égbolton
fejjel lefelé -
így látott minket atyánk,
Adamu valaha,
így látott minket,
késõ utódait,
amint fejünkkel lefelé
sereglünk, jövünk az
égen
a megszületés pózában
így látunk titeket mi,
akik által ismét
megszületünk majd,
vagy folytatódunk,
így látunk titeket, ahogyan
majd
beálltok mögénk
vagy utánunk,
munkátok elvégezni, a
sorba,
így látunk titeket, ti
holnapiak, kik jöttök
fejjel lefelé máris
az égbolt nagy magasában.
Lélek-ügyek
A lelket rugdosnák bennünk,
vagy azt a valamit, amit
léleknek hívnak közkeletûen,
mert, ha lábunkat rúgnák
acélorrú bakancsaikkal,
hogy végül csontunk törne,
attól még tovakúsznánk-
csúsznánk, vonagolnánk,
arra, amerre (ép lábbal
még)
menni akartunk -
szétrúgott, összehorpadt
lélekkel viszont
nincs valamerre,
semerre van csak -
tehát a lelket,
ezt rúgdosnák, ha tudnák,
hol is tartjuk:
bordánk közén vagy
másutt?
Honnan is tudnák, hogy ott van
már a jövõben, áthajítva
a holnap
szög-drótos kerítésén,
s megyünk utána mink is.
Élet-összes
Nem hegedûltem a háztetõn,
minthogy
nyoma se volt ott háznak,
hegedûnek,
és persze
hegedûlni se tudtam,
így hiába lett volna
ház is, meg hegedû is.
Gesztenyefáról vágtam
idei, gyenge hajtást,
abból faragtam sípot,
szépen szólt az is, hangját
megriadták a varjak;
magasabb ágra ültek,
s onnan szartak fejemre.
Álom
Már csak álmomban járok
ott
a Szigeten, hol pálma nõ,
s kókusztejet hoz
drága nõ,
hozzá jeget és jó
rumot,
s éjjel,
sápadt kis lórumok
képzelhetõk a fák
közé,
míg odafenn, az éj, fonott
kosárban viszi Hold-fejét,
fényt csepegtetve szerteszét.
Csonka hét
Szombat van, ámde ettõl
lehetne tegnap: péntek,
vagy holnap is: vasárnap,
vagy kedd, csütörtök,
szerda.
Nagy kérdés még:
mi volna,
ha egyszer hétfõ lenne?
Mézes-Puhi
Mézes-Puhi, ó Mézes,
ha mikor ébredsz,
rám less,
óhajtsd, hogy mellém
fekhess.
Óhajtom ugyan én es,
kivonott kard vagyok,
éles,
sok gonoszt vélem
megmess.
Kellesz idvezüléshez,
kellesz jobban a
léthez.
Rejts nagyon el,
bellebbezz:
szív-gyökerednél
jó lesz.
Jegykendõk
Jegykendõm véres,
hol van a mátkám?
Aludni félek,
holtában látnám.
álmomban nézem:
kendõje véres,
rajta a vérem,
holt vagyok én es.
Viharváró
Csak a viharra várok,
mely hirtelen jön délben-
délután, szinte mindegy,
jó messziségbõl
látszik:
parány pamacs az égen,
nem tudni azt se; szürke,
vagy éppen hogy sötétebb
kékje az égi kéknek,
kis zászlócska a hegynek
majdnem csúcsára tûzve,
leng s lobog gyenge szélben,
megriadják a tücskök,
kis szürke árnyak ülnek
kiváncsi fû hegyére,
-
felnézni, fel, a vízbõl
a tölcsér égre nyúlik,
ponty, béka belsejében,
ki szívja fenn, ki szívja
e lopót fenn, a házak
tetõit, gyárkémények
tégláit és betonját
magasra, magasabbra,
holtakat sírkövekkel,
a templomot, harangját,
hogy kongjon szíven ütve,
szálljon fel, magasabbra,
s ahol már semmi sincsen,
csak vad sötét, kavargás,
csapja pofán a gépe
fülkéjében kucorgó
görcsöt, iszonyt, halál-fit,
s Mihály, szigorú angyal
köpjön utána hármat,
míg földre hull kerengve.
BARANYI FERENC
Önvédelmi megnyitó* *Elhangzott 1999. június 3-án, a Kosztolányi Dezsõ téren.
Kedves barátaim, ez itt most
alternatív könyvheti megnyitó. A hivatalos, a protokoll
megnyitó a Vörösmarty téren zajlik, szinte a miénkkel
párhuzamosan. Mindazonáltal ez nem ellen-megnyitó,
hanem önvédelmi megnyitó. Azokat az írókat
ugyanis, akik a szakmán túlra is képesek sugározni
- magyarán: befolyásolni a közgondolkodást -
a hatalom, pontosabban a hatalmat kiszolgáló kultúrpolitika
nem nagyon engedi a hivatalos könyvhét közelébe.
Személyes példám: az egyik rangos kiadó gyönyörû,
velúrbársony-kötésû antológiát
tervezett magyar költõk szerelmes verseibõl. Az Isten
is könyvheti könyvnek teremtette. A kiadó is annak szánta.
ám az illetékes bizottság nem vette fel a könyvheti
listára, nyilván azért, mert én szerkesztettem
és nekem is van benne versem. A kiadó azért korrekt
volt, megjelentette a könyvet, vasárnap délután
három órától amúgy félillegálisan
dedikálni is fogom a Vörösmarty téren, de az eset
nagyon jellemzõ. Az itt levõ írók közül
bárki elmesélhet hasonlót. Vagyunk néhányan
abból a fajtából, amelyrõl Hamvas Béla
ejt szót a Patmosz I.-ben. Én nem nagyon vagyok híve
Hamvasnak, de ezeket a sorokat nagyon az elmémbe véstem:
"...a hatalom kerüli a tehetséges
embert, és elõnyben részesíti azt, aki szolgalelkûséggel
kompromisszumra hajlik, sõt aki aprócska elõnyökért
árulást követ el, alkuszik; a strébert és
a sunyit, vagyis azt, akinek, ha van tehetsége, korrupt. Valószínûleg
ez az egyik fõ oka annak, hogy a modern kor olyan tehetetlen és
komolytalan."
Eddig az idézet. Ma is aktuális.
Azt dédelgeti minden egyes hatalmi koncentrációra
törekvõ rendszer, aki ártalmatlan mûveket ír.
Olyanokat, amelyek nem kozmálnak bele a hatalom sikerpropagandájába.
Éppen ezért a közszolgálati irodalom ma is kényelmetlen,
sõt kifejezetten kellemetlen. Tiltani nem lehet, csak lehetetlenné
tenni vagy elbagatellizálni, ami sokkalta hatékonyabb fegyver
a tiltásnál. Szerdahelyi István mondja Kárpáti
Sándornak adott nyilatkozatában:
"Ami azt a híres három
T.-t illeti, aki kicsit utánagondol, könnyen rájöhet,
hogy ez nem valamiféle új teória, hanem az államhatalom
és a kultúra viszonyának három lehetséges
formája, mióta világ a világ. Legfeljebb a
középsõ T.-t kell egy Sz.-szel helyettesíteni,
hogy a TÛRÉS-hez kapcsolódó képzettársítások
helyébe a pontosabb SZARIK Rá kifejezés attitûdje
álljon, amely mai állapotaink között az államhatalom
és a kultúra alapviszonyát jellemzi."
Ennyi. A kapitalista
társadalomnak nem érdeke, hogy a tömeg, a nép
egyben gondolkodó emberek sokasága is legyen. Elbutult, alattvalóvá
tompult egyedeket könnyebb olcsó munkaerõvé alázni,
mint gondolkodó, érzõ lényeket. A butítás
módszeres: a képernyõrõl nem véletlenül
zúdul annyi szemét a jobb sorsra érdemes nézõre,
az irodalom pedig egyre inkább értõk szûk körének
magánügyévé válik, megadóan vonul
be a hatalom által kijelölt rezervátumba. A könyvhét
is exkluzív esemény már, az úgynevezett elit
ünnepe. A politikai és a kulturális elit rongyrázó
partija, zártkörû házibulija.
Régebben
népünnepély volt a könyvhét. Össznépi
mulatság. A szépség és az igazság ünnepe,
hiszen a kultúra hozzáférhetõ volt mindenki
számára. Most viszont a köznép azokhoz az írókhoz
sem jut hozzá, akik nem szûntek meg õt szolgálni.
Nem kiszolgálni, hanem szolgálni, ahogy egész életükben
tették. Megint csak Szerdahelyit idézem, immár a legutóbbi
Ezredvégbõl:
"Az 1989-et követõ hivatalos
értékrend torz hierarchiája ma sokkalta diktatórikusabban
és önkényesebben érvényesül, mint
bármikor, a szerkesztõségi cenzúrák
ellen végképp nincs apelláta. [...] Egyébként
az sem számít sokat, ha valaki így-úgy ki tudja
cselezni könyvének megjelenését, mert a mai szellemi
diktatúra el tudja érni, hogy e tett épp olyan meg
nem történtnek számítson, mint az, ha egy úri
társaság valamelyik tagja elszellenti magát."
Hát kérem: azért
rendezünk alternatív könyvheti megnyitót, hogy
a hatalom ne tudja teljesen meg nem történtté tenni,
amit írunk. Mert a hatalom igenis tart tõlünk, még
ha el játssza is a közönyt. Popper Péter írja
egy helyen:
"A hatalom jó érzékkel
sejti meg a tehetség és a tisztesség együttállásának
aggodalmat keltõ sugárzását. Ez az együttállás
hamleti karakterre utal, aki jogosan figyelmezteti Laertést: »Mert
bárha nem vagyok tüzes, szilaj, / Veszélyes is van bennem
valami. / Kerüld, tanácslom...« Hát kerüli
is. Sokfajta ember használható a mindenkori hatalomnak, csak
éppen az nem, aki a saját egzisztenciális, sõt
fizikai létét is képes kockáztatni vélt
vagy valódi igazáért."
Kedves barátaim! Köszönöm
önöknek, hogy ilyen embereket tisztelnek meg figyelmükkel
és érdeklõdésükkel.
SZEPES ERIKA
"Talpig nehéz hûségben"
Búcsú Mikes Tamástól
Váratlanul hagyott itt minket,
szellemi alkotóképességének csúcsán,
megvalósított tervek és sikerek - Philoktétész
fegyvere címû novelláskötetét halála
elõtt pár nappal kapta kézhez - után újabb
megvalósítandó tervekre készülve. Egyik
legjellemzõbb tulajdonsága éppen ez az állandó
tettrekészség volt: tettrekészség a munkában,
szellemi alkotásban, vitázókedvben, igazságkeresésben.
Igen, talán
ez a legfontosabb: a tettrekészség és az igazságkeresés,
így külön-külön is, és együtt is.
Tettrekészség az igazságkeresésben.
A század
második felének gyermeke volt, azaz annak a generációnak
a tagja, aki 1945 után kezdett eszmélni, és akit szülei
meg az egész ország arra neveltek, hogy cselekedni kell,
nem magunkért, hanem a közösségért, az eszméért.
Abban a pillanatban azonban, mihelyt az apák gyermekei - a mi nemzedékünk
- önállóan, önmagától akart cselekedni,
a szülõk és az országfõk lecsaptak, lesújtottak.
Cenzúrával, szilenciummal, gumibottal.
Mikes Tamásra
minden eszközzel lesújtottak. Amikor a saját maga által
kialakított eszmerendszerért, amelynek szellemi-erkölcsi
kimunkálása egy kamaszembertõl mindig nagyon komoly
végiggondolást, önmagával lefolytatott vitákat,
dialógusokat és legfõképpen tisztességet
kíván, tehát amikor Mikes Tamás tizenhat évesen
kialakította a maga eszmerendszerét, és olyanná
faragta magát, hogy képes legyen cselekedni ezért
a maga kikínlódta meggyõzõdésért,
tehát amikor Mikes Tamás tizenhat évesen a maga megtisztított,
megújított kommunista eszméiért ténylegesen
harcolni indult, majd a harc másként alakult, mint azt õ
szerette volna, a szülõk generációja azonnal
büntetett.
Kettõs büntetéssel
méghozzá: az elsõ és a fájdalmasabb
az volt, amikor rá kellett jönnie, hogy már sehol sincs
az az eszmei tisztaság, amiért harcba indult. Ezt a veszteséget
élete végéig nem heverte ki. Ehhez képest átmeneti
és kivárható végû volt a börtönbüntetés,
ehhez képest elviselhetõ volt a társa-dalmon kívül
rekesztés, a perifériára taszítás. Nem
fájt annyira a szellemi négermunka sem, amit sokáig
és sokak helyett végzett. Ami kiheverhetetlen volt, az az
elveszített hit a tisztesség létezésében,
a tisztesség az igazságkeresésben.
Egész életében
a hitet és az igazságot kereste, és soha sehol nem
találta meg. Akárhová futott a világban, ezt
a két dolgot csak önmagában és néhány
barátjában találta meg. Ezért volt olyan nagyon
jó barát, ezért becsülte azt, aki benne a tisztességet
látta és szerette. Nagyon kemény és elszánt
volt, ha igazát védte, ezért pártoltak el mellõle
olyan barátok, akik ebben a következetességben nem tudták
követni.
Írásai
is olyanok voltak, mint õ: keményre kalapált mondatok,
tisztán megfogalmazott, tiszta gondolatok, és a keménység
mögött iszonyú sérülékenység
és érzelmesség. Életének fõ meghatározó
korszaka és élménye a tizenhat éves korától
megélt kamaszkor. Amiként egyetlen írásában
sem hazudtolta meg kamaszkora hitét és vállalásait,
úgy érzelmeiben is megmaradt a kamaszkor szenvedélyessége
és érzékenysége. Tudta magáról,
hogy érzékeny és érzelmes, ezért rejtette
keménység, humor és olykor cinizmus mögé
igazi önmagát. De ha megszeretett valakit, egy kamasz ragaszkodásával
szerette, és kamaszmódra volt képes megnyílni
elõtte. Nem volt sok ilyen barátja. De aki az volt, az most
döbbenten áll a ténnyel szemben, hogy meghalt, hogy
nem veszekszik többé a füstös, sör és
birkapörkölt meg ananászbefõtt illatkeverékében
úszó Deák-étteremben, hogy nem kopog mellettünk
botjával a járdán, inkább várva a segítséget
és biztonságot tõlünk, mint a bottól.
De azért mégis abba kapaszkodott és nem belénk,
mert szemérmes és sérülékeny volt.
Nem tudott kitörni
az állandó cselekvésre készségbõl,
habár érezte, hogy egyre kevesebb lehetõsége
van cselekedni. Érezte, hogy kimondott és leírt szava
egyre kevésbé hat. Érezte, hogy szülõ-generációvá
idõsödve - sõt: féléve nagyapává
öregedve - már neki kéne irányítónak
lennie. De rá kellett jönnie, hogy nem a generációk
irányítanak, hanem a megszerzett hatalmak. Soha nem szerzett
hatalmat, soha nem irányíthatott, holott meglett volna rá
a képessége. Ki sem próbáltattatott, mert túl
tisztességes volt.
A huszadik század
második felének volt a gyermeke, egy cselekvésre nevelt
és a cselekvéstõl eltiltott ember. Sorsát,
életét ez a fél évszázad határozta
meg, õrölte fel idõnek elõtte. Nem hagyta, hogy
átlépjen a következõ századba, imádott
sci-fijeinek esetleg valóra váltható, jobb világába.
Ez a huszadik század nekünk Mikes nélkül múlik
el. Nélküle kell átlépnünk a következõbe.
Hogyan fogjuk értékelni, megélni a velünk majdan
történõ új dolgokat az õ okos kommentárjai
nélkül?
Lehet még
ugyanolyan a világ Mikes Tamás nélkül?
Költõi
kérdés. Hallom, ahogy mondja: No answer.
Vasvári Pál egy nagyobb
lélegzetû tanulmányt készült írni
Hunyadi Mátyásról, ebbõl következik alább
néhány részlet. E szemelvények az Országos
Széchényi Könyvtár levéltári anyagából
valók. Vasvári nem tudta befejezni mûvét, de
több fejezetet elkészített és letisztázott.
A teljes írásra onnan lehet következtetni, hogy a levéltári
anyagban megtalálható Vasvári vázlata a Mátyás
királyról, melyben néhány forráson kívül
a fejezetcímek is szerepelnek. Írása nem a tényekre
és eseményekre épülõ hagyományos
történetírás, noha kortársi forrásokból
dolgozott, melyeket gondosan összeírt és megjegyzetelt.
A Mátyás király jellemrajznak készült,
ahogy vázlatában is írja: "én a nagy fejedelem
egyes életjeleneteit akarom ábrázolni, hogy egyes
képekbõl foghassuk fel a nagy férfiú minden
jellemvonását".
Húsz fejezetet tervezett,
melyeknek a címei a következõk: 1. Gyermekkora, 2. Curtiust
olvasá, és felugrált Roland tetteinél, 3. A
tétényi lány és Mátyás király,
4. A királyhegyi felirat, 5. Mátyás és a kolozsvári
bíró, 6. Mátyás, a kém, 7. Mátyás
lélekjelenléte, 8. Mátyás találkozása
Kanizsaival, 9. Mátyás király igazsága, 10.
Mátyás özvegy, 11 "Csak egyszer volt Budán kutyavásár".
12. Mátyás király Gömörben, 13. A konstanti
tudósok ide menekültek. Jutalmad ad, 14. A hízelgõ
külsõ, 15. Az aranyszekér 16. A cinkotai icce, 17. Mátyás
király Padjebrádnál vacsorakor, 18. Szabács
ostroma, 19. A velencei nyilak, 20. A török követ Visegrádot
bámulá. A legtöbb ezek közül nem található
meg, ugyanakkor fennmaradtak e húszon kívül más
fejezetek is, ezekbõl olvasható itt néhány.
A Tájékozás a teljes mû bevezetõje lehet.
A szövegbe szereplõ kiemelések a szerzõtõl
származnak.
Az anyag, sajnos, nagyon kusza,
hiányos, több fejezet csak részletben van meg. Talán
az Országos Levéltárban még rejtõzik
Vasvárinak néhány írása a Mátyás
királyból.
Mátyás király
Tájékozás
Mátyás királynak
egyénisége oly nagy volt, hogy mellette a vele szereplõk
egyénisége majd egészen észrevétlen
marad.
Mátyás alatt nem volt
ember, kinek szerepe epizódként szövõdött
volna be a nemzet életébe, nem volt jellem, mely kiválólag
tûnt volna fel a nemzetélet folyamában. S ez mind nem
azért történt, mintha Mátyás korában
kisebbszerû jellemek merültek volna fel, épen nem azért;
hanem mert e jellemek minden nagyszerûségök mellett is
elhomályosultak a Mátyás árnyékában.
E nagy király egyéni jelleme kitûnõ befolyást
gyakorolt a nagyok jellemeinek fejlesztésére: de hiába
emelkedtek ezek, Mátyáshoz nem bírtak felvergõdni.
Mátyás úgy állott felettök, mint népes
helységben a torony az egyszerû házak felibe emelkedve.
Mátyás király
alatt sok nevezetes esemény ment véghez. S ami alatta történt,
mind általa történt: nélküle semmi sem.
Õ a legbonyolultabb ügyekbe, a legrejtélyesebb eseményekbe
be volt avatva, mintha bírta volna a mindentudásnak titkos
hatalmát.
Õ mindent látott, ami
hazában történt; mindenütt jelen volt, hol jelenlétét
az ügy fontossága igénylé, s egyéni cselekvényei
úgy össze vannak olvadva a nemzet életével, hogy
nincs nevezetes eseménypont a nemzet akkori életfolyamában,
hol Mátyás ne vinné a vezérszerepet. (Qu.H.
1133. 180.)
Mátyás elsõ rabnapjai
Õ a Hév-víz nevû
tér felett emelkedõ vártoronyba volt zárva,
melynek egyik része még most is fennáll. A torony
nagyszegletû kemény kõdarabokból van építve.
Külseje fekete barna, mert felette sok század szárnyalt
el; óriási kõdarabjaira sok évek [alatt] barna
moha ülepedett meg. Ablakai sajátlag nincsenek is: de az ablakok
helyén van egy-egy hosszúkás nyílás,
mintha sziklarepedés lenne.
Tán e szûk hasadékon
tekintett le az ifjú fogoly, Hunyadi Mátyás, hazájára
s bûnös nyugalomban tespedõ nemzetére; tán
itt tekintett ki, midõn a Szentgyörgy terére a gyásznép
vonult, ártatlan bátyját kísérve, talán
látta bátyját térdelni a bakó elõtt;
talán hallotta a halálos hóhérsújtások
zuhogásait...
S elgondolhatni, mi lehetett az õ
helyzete, ki mindezt tudá. Õ atyját kevéssel
elõbb temeté el; atyja õt, mint ifjabbat, bátyja
gondviselésére bízá s õ karöltve
járt derék bátyjával, s azon reményben
élt, hogy az apa helyét ketten talán kipótolhatandják...
s most e bátyja vérpallos alatt hullott el!
És a rémjelenet még
nincs bevégezve. Ha a vérpallos még egyszer égnek
emelkedik, hogy halálosan sújtson: a sújtandó
más nem lehet, mint a másik Hunyadi... hisz itt a háború
a Hunyadiak kiirtására volt indítva.
Mátyás
ugyan minden bûntõl mentesnek érezte magát:
de az nem szolgálhatott megnyugtatására. "Hiszen László
is ment volt minden bûntõl és mégis..."
E helyzet oly aggasztó, oly
gyötrelmes volt, hogy alig lehetne csodálnunk, ha e kétségbeejtõ
pillanatokban öngyilkolásra vetemült volna a sorsüldözött
ifjú. Csoda, hogy ezen aggályos napok alatt hajfürtei
hófehérre nem õszülének! A fenyegetõ
veszély rettegése õrültté tehette volna
õt...
De ahol mások rettegének,
ott Mátyás nem fél, hol mások kétségbeesének,
ott Mátyás még remélt, és nem hagyta
õ most se magát megemésztetni a néma bú,
a kínzatos aggály lassú gyötrelme által.
Fenntartá õ magát egy jobb korra, most elõre
sejté, hogy az élete nem az övé, nem sajátja,
hanem az õ élete egy országé, és milliók
boldogsága van attól feltételezve. (Qu.H. 1133. 184.)
Mátyás fogságváltozása
A bécsi fogságban Mátyás
sok méltatlanságot szenvedett. Oly emberek kezére
volt bízva, kik a magyar iránt kiirthatatlan ellenszenvet
tápláltak kebleikben. Isten tudja, honnan származott
ezen éles gyûlölet, annyi bizonyos, hogy ez már
a Mátyás kora elõtt is fennvolt, mert Bonfini határozottan
írja:* *A kéziratban hiányzik ez a rész,
feltehetõen Vasvári késõbb akarta bemásolni
az idézetet Bonfinitõl.
Ezen ellenszenv mély történeti
gyökerekkel bírt, s e gyökerek megfogamzának, s
nem hogy elenyésztek volna, de századonkint nevekedtek, sarjadoztak,
s termék a két nemzet számára a gyûlölség
keserû gyümölcsét: a háborút. És
e háború nemcsak fegyverrel vívatott. A háború
nagyrészt erkölcsi volt: egy szabad fogalmakkal bíró
s egy alkotmánytalan törvénylétben sinlõdõ
nemzet eszméi nem bírtak egymással megrokonulni. Melyiknek
illõ a másikhoz simulni, mutatja a késõ eredmény.
Mátyás is érzé ezen ellenszenvet. Kíméletlenül,
méltatlanul bántak vele.
Midõn László király
Csehországra ment, menyegzõt tartandó Magdolnával,
a VII. Károly francia király leányával, Mátyást
szoros õrizet alatt hagyá Bécsben. Mátyás
neki nem csupán foglya, hanem vetélytársa is volt.
László attól tartott, hogy ha Mátyás
szabaddá lesz, szabaddá lesz vele Magyarhon is, õ
pedig alkalmasint szabad lesz a magyar koronától...
Meghagyá László
a börtönõrnek, hogy Mátyást semmi szín
alatt ki ne bocsássa, hacsak oly parancsot nem kap, mely az õ
királyi gyûrûpecsétjével legyen hitelesítve.
Arra az esetre tudniillik, ha a Szilágyi
Mihály zászlói fel találnának repülni
egész Bécsig, célszerûnek látszott, hogy
Mátyást tovább ragadják Prágába,
Olmützbe, Jeruzsalembe stb.
László
jegyesét Prágába várta Párizsból.
Mielõtt ez elérkezett
volna, megjelent egy másik jegyes, mely õt kénszeríté
a rokonulásra. E nem várt jegyes az erõszakos halál
volt.
Podjebrád tudta, hogy a keserves
kínok, melyekben László gyötrõdik, halállal
fognak végzõdni. Tudta, miszerint 3 ország felett
egyszerre fog felderülni a régen várt hajnal.
Néhány
pillanat még, és László örökre elszenderül,
és meg vannak oldva az unalmas kapcsok, melyek közötte
és 3 nemzet közt léteztek, melyeket a nemzetek elõre
szembehunyvást kötének, s midõn szemeiket felnyiták,
késõ volt a bánat!
Tudta Podjebrád, hogy a magyar
nemzet szabadon fog királyt választani, s a közbizalom
e méltósággal Mátyást tisztelendi meg,
ki most fogoly, ki e haldokló fejedelem hatalmában áll.
Az önzõ
nyervágy õt egy hirtelen lépésre határozá.
Lehúzta László haldokló ujjáról
a hiteles fejedelmi pecsétgyûrût. Ezt könnyen teheté,
ki a király legbensõbb bizalmát bírá,
s levelet írt a bécsi börtönõrnek, hogy
Mátyást rögtön küldje Prágába
László király parancsára.
A börtönõr a pecsét
megláttára azonnal engedelmeskedett.
E tényre Podjebrádot
az aljas haszonlesés határozá. Õ tudta, hogy
a magyarok Mátyást a fogságból örömest
kiváltandják, s kivált a közöröm elsõ
pillanatában akármennyit kíván, készek
lesznek érte megadni.
Ez a hibája Podjebrád
jellemének. Tényei sokszor nagyok, bámulatosak, de
nem bír sok erkölcsi alappal. Nála a hideg önzés,
az aljas önérdek mûködött. Ez vezérelte
õt tényeiben. Pedig hordja egymásra a világ
hegyeit, járja be hadseregével a Nagy Sándor és
Hannibál útját: mégse lehet nagy férfiú,
ha tetteiben önzés vezérelte. Bámulni fogják
õt, mert óriás alakban tûnik, de tisztelni soha.
(Qu.H. 1133. 185-186.)
Mátyás kettõs fogsága
Mátyás a Podjebrád
házánál igen kíméletes bánásmódra
talált. Egészen úgy tekinték õt, mint
a Podjebrád család egyik tagját, és saját
szavai szerint barátságosan és rokonilag tartá
õt magánál Podjebrád. A bécsi fogság
szigorú volt Mátyásra nézve, de a nagyratörõ
ifjú célszerûleg tudta azt is használni, s fogsága
alatt tanulta a német nyelvet. Most azonban Podjebrádnál
szelídebb bánásmódra talált. Podjebrád,
az önhaszonlesõ, jól tuda számítni, s
elõre látta, hogy a Mátyássali bánásmódtúl
igen függ rá és jövõjére nézve.
Mátyásban hatalmas barátot remélt találhatni,
s neki ily barátokra szüksége volt, miután a
cseh korona elnyerése után törekedett.
Mátyás itt ismeré
meg Kunegundát, Podjebrád szelíd leányát.
A leányka 11 éves volt, Mátyás 15. S a korán
érõ Mátyás a kisleányba szerelmes lõn.
E gerjedelem nem lehetett igazi szerelem, hanem az ifjú kebel elsõ
lobbanása volt, elõjele a szerelem örök lángjának.
Mátyásnak tetszett a csinos leányka; tetszett szendesége,
mely Kunegundát fõleg jellemzé. Mindene tetszett az
ifjú Mátyásnak, csak neve nem. Magyar fülben
ez a Kunegunda név már akkor is különösen
hangzott, ámbár még nem volt hozzá mellékelve
az Edvard. Mátyás õt Katalinnak nevezte. Podjebrád
hasznára akará fordítani az ifjú Mátyás
szerelemgerjelmét, s ajánlá leánya kezét.
Mátyás elfogadta.
Ha Podjebrád
ezen ajánlatot nem teszi, Mátyásnak alkalmasint soha
eszébe se jut Katalin, s a gyermekies viszonyok minden nyom nélkül
enyésznek el: de Podjebrád minden körülményt
fel tudott használni saját részére, s azért
bírta rá Mátyást, hogy szerzõdést
kössön vele a leendõ egybekelésrõl. Mátyás
e szerzõdésben nyíltan mondja, miszerint "a Podjebrád
kedvezéseinek meghálálása végett lép
vele barátságra és sógorságra".
S így Mátyás,
a fogoly, új fogságot készíte önmagának,
s kétszeresen fogollyá lett. Foglya volt Podjebrádnak,
és foglya a Katalin gyermekies szerelmének.
Annyi tehát bizonyos, miszerint
Mátyás Katalin iránt már elõbb is viseltetett
némi vonzalommal, s azért nem lehet egyenesen állítani,
mintha Podjebrád leányát erõszakkal rátukmálta
volna Mátyásra. (Qu.H. 1133. 187.)
Mátyás király szavainak hitele
Bécsben lakott Mátyás
mint magyar király, miként a bécsieknek elõre
megjósolá. A körülötte levõkkel rendszerint
vitatkozni szokott, ha üres órákat talált. Egy
ily alkalommal vita keletkezett a babonaságról. Sokan voltak,
kik a babonaság létezését, erejét, hatását,
mõködését a legnagyobb nyakassággal védték.
S egy oly felvilágosult embernek, minõ Mátyás
volt, az ily vitákat hallgatni sokszor mulatságos, sokszor
bosszantó volt.
Ahol az emberi erõ valami nagyot,
valami rendkívülit véghezvitt, az ily babonahívõk
mindazt ördöngõsségnek tulajdoníták.
Kivált a köznapiság emberei, kik az egyszerû mindennapiasságon
nem bírtak felülemelkedni, minden nagyszerût, minden
rendkívülit a bûvészet erejének tulajdonítottak.
Mátyás király
meg akarta nekik mutatni, miszerint az emberi erõ sok hitetlen tényt
képes véghezvinni, de ilyenkor mindig valamely rendkívüli
indulat idézi elõ a tényt, és igyekezett a
tárgyat példákkal is felvilágosítani.
Többek közt elõhozá, hogy midõn õ
Prágában fogságban volt, édesanyja igen aggódott
sorsa felõl, s hirtelen tudósítást akart tõle
nyerni. Mindent elkövetett az anyai szeretet, s Erzsébet végre
egy futárt talált, ki ajánlkozott, miszerint 12 óra
alatt megjárja Prágát. S hat óráig ment,
a levelet átadá, választ nyert, s hat óra,
ismét Magyarhonban termett.
E példa által
akará Mátyás elhitetni a babonahívõkkel,
miszerint az emberi erõ hihetetlen dolgokat képes véghezvinni.
A babonahívõk szentül hitték e szavakat - mert
Mátyás király mondá - nem hozták kétségbe,
hogy e futár 6 óra alatt Prágába ért:
de erõsen állíták, miszerint e futár
"bizonyosan boszorkányok segítségével ment,
melyek õt a levegõben repíték".
S e tény
mutatja a hitelt, mellyel Mátyás szavai bírtak. Legcsekélyebb
tréfaszavait is szentül hitték. Mert Mátyás
még tréfából se mondott olyasvalamit, ami az
igazsággal meg nem egyezett. (Qu.H. 1133. 187-188.)