Nem messze Szent Szébald templomától, egy nürembergi patríciusház írószobájában terebélyes íróasztal mellett apa és fiú egymással szemközt ülve, megfeszített fegyelemmel dolgozott egy nagyobb szabású üzlet lebonyolításán. Egy-egy szelet papíron mind a ketten ugyanazt a hosszú számsort adták össze, hogy végül a két eredményt biztonság kedvéért egybevessék. A vézna ifiúr, szakított mása apjának, dugta elő elsőnek hegyes orrát gondosan rótt számjegyei közül. Készen volt némi jele a magabízásnak, amint nálánál megfontoltabb atyájára várakozott. Ebben a pillanatban egy szolga lépett a szobába és nagy alakú, nehéz pecsétű írást adott át. - A svéd karabélyosok egy kornétása hozta - jelentette a szolga -, most a szomszédba ment, megnézni a városháza dísztermének világhírű festményeit, de pontosan egy óra múlva itt lesz.
A svájci irodalom – Gottfried Keller melletti – legnagyobb alakja a költőként és prózaíróként egyaránt maradandót alkotó Conrad Ferdinand Meyer (1825-1898) – akit Lukács György méltán nevez „a modern történelmi regény tulajdonképpeni klasszikusának”, a „történelmi téma mint külön műfaj” kialakítójának és megteremtőjének – minden egyes prózai alkotását, zseniális regényremeklését, a Jürg Jenatscht csakúgy, mint összes elbeszéléseit, kivétel nélkül történelmi témáknak szentelte. Jelen kötetünkbe Meyernek azokat az elbeszéléseit válogattuk, amelyekben a történelmi téma valójában történelmi katonatéma, s mint ilyen, sorozatunkba, a világirodalom klasszikus katonaelbeszéléseit reprezentáló, Zrínyi-zsebkönyvekbe illeszkedik.
T A R T A L O M
Az amulett (Háy Gyula); Das Amulett - 5
Gusztáv Adolf apródja (Lányi Viktor); Gustav Adolfs Page - 92
Pisztolylövés a szószékről (Bor Zoltán); Schuß von der Kanzel - 156
Pescara megkísértése (Háy Gyula); Die Versuchung des Pescara - 227
A kötetről - 405
Jegyzetek - 407